Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Bartosz Jakubowski

Ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. transportu, absolwent informatyki i ekonometrii na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Rozpoczynał od pracy w sektorze samorządowym. Obecnie analityk rynku transportu zbiorowego, praktyk badań marketingowych oraz twórca rozwiązań taryfowych i rozkładowych w publicznym transporcie pasażerskim. Współautor analiz z dziedziny transportu kolejowego, regionalnego i miejskiego.

Teksty tego autora

Opinia

PiS nie zabezpieczył realizacji CPK przed kolejnym rządem. Polityka transportowa na 3-

Bartosz Jakubowski i Daniel Radomski w raporcie „Rząd pod lupą” oceniają politykę rządu w latach 2019-2023  4 listopada 2023
Poza sprawnie prowadzoną polityką budowy dróg krajowych w dziedzinie polityki transportowej nie dokonano zasadniczych zmian. Nadal nie uporządkowano kwestii finansowania inwestycji kolejowych. Prace nad CPK trwały, ale już widać opóźnienia. 

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2019–2023

Kontekst drugiej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości wyznaczyły pandemia, ponadprzeciętnie wysoka inflacja i wojna rosyjsko-ukraińska. Eksperci Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego oceniają, jak w tych warunkach przebiegała realizacja polityk publicznych.
Opinia

PiS załatwi nam darmowe autostrady?

Andrzej Ciepły, wraz Bartoszem Jakubowskim, ekspertem CAKJ ds. transportu publicznego, ocenia drogowe posunięcia partii rządzącej  29 czerwca 2023
1 lipca ma wejść w życie zniesienie opłat za przejazd motocykli i samochodów osobowych na autostradach zarządzanych przez państwo. Obecnie płatne są tylko 2 odcinki takich autostrad, jednak już nawet ta zmiana będzie odczuwalna dla budżetu państwa.
Video

Edukacja? Zdrowie? U nas zadłużać się można tylko na drogi [VIDEO]

Paweł Musiałek w najnowszym Szanownym Państwie gości Bartosza Jakubowskiego  5 lutego 2023
Budowa dróg w Polsce idzie na tyle dobrze, że buduje się drogi nie będące towarami pierwszej potrzeby albo w standardzie znacząco przewyższającym potrzeby na danym odcinku. Rozwój kolei realizowany jest od programu do programu, bez długofalowej strategii.

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2022

Średnia ocena polityk publicznych – 3,07 – wskazuje, że 2022 był kolejnym rokiem na „tróję”, a więc zbliżonym do poprzednich lat. Konieczność zarządzania kryzysowego wyraźnie odbiła się na aktywności programowej rządu.
Opinia

Czy jedyne, co przyniósł 2022 rok w sektorze transportu, to szokujące ceny biletów PKP? Polityka transportowa na 3-

Bartosz Jakubowski i Daniel Radomski w „Rządzie pod Lupą 2022”, corocznym raporcie CAKJ, oceniają sektor transportu w Polsce  30 grudnia 2022
W sektorze transportu rząd kontynuuje dryf, jaki był prezentowany przez ostatnie lata. Maszyna budowy dróg, choć z niewielkimi zgrzytami, wciąż porusza się do przodu. W pozostałych obszarach uwidaczniają się cykliczne problemy związane z dostępnością finansowania.
Podcast

Naród uzależniony od samochodu. Czy jest nadzieja dla transportu publicznego w Polsce? [PODCAST]

Jakub Kucharczuk rozmawia z Bartoszem Jakubowskim, ekspertem Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego ds. transportu  17 grudnia 2022
Łatwo jest krytykować uzależnienie Polaków od samochodu. Kupujemy samochody na potęgę. Ale czy ta krytyka zawsze jest uzasadniona? Czy mieszkaniec „Polski średnich miast” ma dzisiaj alternatywę?
Media

Jakubowski: Trzeba podjąć niewygodne decyzje polityczne, żeby CPK zaistniało

Ekspert CAKJ w „Układzie otwartym” mówi o problemach związanych z Centralnym Portem Komunikacyjnym  16 września 2022
Gdzie w strategii rozwoju transportu w Polsce znajduje się Centralny Port Komunikacyjny? Jak ma funkcjonować? Bartosz Jakubowski o politycznej burzy wokół CPK.
Media

Dla III RP transport samochodowy zawsze był ważniejszy, jednak traci na tym kolej i podróżni

Współpracownik CAKJ i autor książki "Zderzenie czołowe" w rozmowie z Michałem Sutowskim o niedofinansowaniu i złej organizacji kolei  15 lipca 2022
Systemową przyczyną, która odprowadziła do katastrofy pod Szczekocinami wcale nie były wadliwe urządzenia. Same urządzenia zadziałały poprawnie. Problem w tym, że sposób ich działania był kompletnie niezrozumiały dla pracowników.
Opinia

Drogi całkiem dobrze, kolej już gorzej, a transport publiczny stacza się po równi pochyłej. Polityka transportowa na trójkę

Bartosz Jakubowski i Daniel Radomski w raporcie CAKJ „Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2021” przedstawiają syntetyczną, ale kompleksową ocenę działań rządu w sektorze transportowym  22 stycznia 2022
2021 r. powinien być czasem powolnej odbudowy sektora transportowego ze skutków pandemii. Niestety, o ile sektor drogowy może liczyć na stały dopływ funduszy, to kondycja transportu publicznego, stacza się po równi pochyłej.

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2021

Średnia ocen wszystkich polityk publicznych – najniższa w historii naszego rankingu polityk publicznych – potwierdza, że zdolność rządzących do radzenia sobie z najważniejszymi wyzwaniami jest coraz mniejsza.

Zielony konserwatyzm. Wyzwania i rekomendacje w 10 kluczowych obszarach

Formułując własne postulaty, prawica nie musi, a nawet nie powinna oglądać się na lewicę. Powinniśmy bazować na własnych fundamentach aksjologicznych i samodzielnie przepracować temat, proponując autorski wkład do globalnej dyskusji o sposobie zarządzania naszymi...

Jak wydamy ponad 100 miliardów? Ocena projektu Krajowego Planu Odbudowy

W raporcie „Jak wydamy ponad 100 miliardów? Ocena projektu Krajowego Planu Odbudowy” eksperci CAKJ przygotowali ewaluację projektu, ale także zaproponowali dodatkowe reformy, które mogą być dla politycznych decydentów cenną inspirację do korekty przedstawionego...
Analiza

Zielony transport kluczem do zrównoważonej gospodarki

Bartosz Jakubowski rekomenduje systemowe zmiany w polskim transporcie  10 lutego 2021
Mając świadomość, że stworzenie zrównoważonego transportu jest kluczowe dla zielonej transformacji, musimy zwiększyć atrakcyjność komunikacji zbiorowej, a w transporcie towarów powinniśmy dążyć do przesunięć ładunków z transportu drogowego na transport...
Opinia

Rząd PiS nadal nie zrobił nic z transportem publicznym. Polityka transportowa na dwójkę z plusem

Bartosz Jakubowski w raporcie „Rząd pod lupą” ocenia działania Zjednoczonej Prawicy w 2020 w zakresie polityki transportowej  3 lutego 2021
Sektor transportu w Polsce wyjątkowo boleśnie odczuł 2020 rok. Nie można jednak w całości obwinić za to sytuacji epidemicznej. Zaniedbania i zaniechania w dotychczas prowadzonej polityce już wcześniej generowały duże ryzyko.

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2020

Reakcja rządu na wybuch epidemii była szybka i zdecydowana, a do tego ciesząca się dużym zaufaniem społecznym. Niestety, późniejsze działania, a przede wszystkim przygotowania do II fali pandemii, obnażyły wszystkie słabości polskiego państwa.
Opinia

Koniec z chaosem (i korkami) na polskich autostradach?

Bartosz Jakubowski, ekspert CAKJ ds. transportu, o nowych rozwiązaniach w sprawie poboru opłat na drogach  16 listopada 2020
Po serii porażek rządu PiS-u związanych z systemem pobierania opłat na drogach (viaTOLL) w końcu na stole znalazły się konkretne, systemowe i dobrze rokujące rozwiązania. Wszystko wskazuje na to, że jest nadzieja na nowoczesny system poboru opłat na drogach.
Opinia

Wizja zdecentralizowanego transportu? Płytka i naiwna

Bartosz Jakubowski w eseju z rocznika KJ pt. „Oświecony sarmatyzm”  9 marca 2020
Temat wykluczenia transportowego wkroczył do debaty publicznej. Jednak żaden z dotychczas wydanych raportów na ten temat nie definiuje, co to jest wykluczenia. W takiej sytuacji łatwo się zgubić pomiędzy dwiema skrajnymi pokusami: oddaniem wszystkiego rynkowi a...
Pilne

Noworoczny paraliż transportu publicznego? Ministerstwo Infrastruktury igra z ogniem

Bartosz Jakubowski  10 grudnia 2019
Jeżeli zdominowany przez opozycję Senat w pełni legalnie wykorzysta przysługujące mu uprawnienia, to 1 stycznia możemy obudzić się w kraju pozbawionym transportu publicznego. Niemożliwe?
Opinia

Bezpieczeństwo pieszych jest ważniejsze niż dobre samopoczucie kierowców. Jak sprawić, by polskie drogi były bezpieczniejsze?

Bartosz Jakubowski, Jeremi Rychlewski  20 listopada 2019
Mitem jest nieodpowiedzialne zachowanie pieszych – przeważająca większość stosuje się do obowiązujących przepisów, a ledwie 5% jest zapatrzonych w swoje telefony. Mimo skutecznej edukacji pieszych coraz częściej giną oni w miejscach, w których powinni czuć się...
Opinia

Polityka transportowa na dwa z plusem

Materiał jest częścią raportu „Dostateczna zmiana. Ranking polityk publicznych 2015-2019”  15 listopada 2019
Dla infrastruktury i transportu czas 4 lat rządów Zjednoczonej Prawicy był okresem straconym. Mimo stosunkowo dobrych diagnoz zastanych problemów, niemal wszystkie działania mające na celu ich rozwiązanie okazały się nieskuteczne. Powtarzano błędy poprzedników i...

Dostateczna zmiana. Ranking polityk publicznych 2015-2019

Wiarygodność, determinacja i suwerenność intelektualna, ale z drugiej strony antyinstutycjonalizm, lekceważenie procedur oraz niska kultura dialogu. Podsumowując dorobek Zjednoczonej Prawicy w poszczególnych dziedzinach polityki publicznej, zdecydowaliśmy się wystawić...
Opinia

„Ostre cięcie”. O tym jak zniszczono polską kolej

Bartosz Jakubowski  31 lipca 2019
Ostre cięcie wskazywałoby, że likwidacja polskiej kolei odbywała się z chirurgiczną precyzją i to w ekspresowym tempie. W rzeczywistości jednak książka Karola Trammera to historia choroby pacjenta, którego leczenie tylko symulowano.
Analiza

Gaszenie pożaru benzyną. Rządowe projekty ustaw ws. wykluczenia transportowego

Bartosz Jakubowski  28 marca 2019
„Polska powiatowa” już przywykła do tego, że transportu publicznego nie ma. Nie mówi się o nim, bo w świadomości mieszkańców nie istnieje. Jeżeli nic się nie zmieni, we wrześniu 2022 r. lokalny transport publiczny już ostatecznie straci rentowność.
Opinia

To jak z tymi dopłatami do samochodów elektrycznych?

Bartosz Jakubowski  18 lutego 2019
Ministerstwo Energii przygotowało projekt rozporządzenia określającego warunki udzielania wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. 36 tysięcy złotych maksymalnej dotacji do zakupu „elektryka” budzi wątpliwości, ale nie każdy chętny je dostanie.

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2018

Fragmentaryczność reform, odwlekanie działań, bierność w wielu obszarach – to wątki przewijające się w licznych rozdziałach syntezy. Rzut oka na wystawione rządowi cenzurki nie nastraja optymistycznie: jakość rządzenia pozostaje w Polsce niska.
Opinia

Samorządy w końcu dostaną pieniądze na drogi. Znów jednak zapomniano o tramwajach

Bartosz Jakubowski  17 października 2018
Fundusz Dróg Samorządowych będzie potężnym zastrzykiem pieniędzy na utrzymanie i budowę infrastruktury drogowej. Lokalne władze z otwartymi ramionami przyjmą każde pieniądze na infrastrukturę drogową, jednak łatwo mogą paść ofiara partyjnej wojny.
Opinia

Darmowa komunikacja publiczna to pójście na łatwiznę

Bartosz Jakubowski  14 września 2018
Jedną z najczęstszych obietnic wyborczych, jakie samorządowcy lubią składać jest ta o darmowej komunikacji miejskiej. Dlaczego to zły pomysł? Bo kiedy władza zapewni już jej bezpłatność, to jakość spada na drugi plan.

Z prądem czy pod prąd? Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce

Raport CA KJ pokazuje przyczyny i dynamikę rozwoju elektromobilności w poszczególnych segmentach motoryzacji. Publikacja nie ogranicza się jedynie do diagnozy, ale przedstawia rekomendacje, będące propozycją korekty rządowej strategii rozwoju elektromobilności.
Analiza

Jak uratować lokalny transport publiczny? Studium przypadku

Bartosz Jakubowski, Mateusz Pieróg  26 czerwca 2018
Są nieliczne miejsca w Polsce, gdzie mimo niewątpliwych trudności udaje się przezwyciężyć ogólnokrajowy marazm i transport lokalny nie tylko istnieje, ale rozwija się i oferuje coraz wyższą jakość. Wśród takich miejsc niewątpliwie znajduje się powiat lipnowski.
Analiza

6 pomysłów na walkę z wykluczeniem transportowym

Maciej Dulak, Bartosz Jakubowski  19 kwietnia 2018
Prosta regulacja, wprost uprawniająca samorząd do skierowania środków na dowozy uczniów do organizacji transportu regularnego, będzie dużym krokiem ku likwidacji transportowych „białych plam”.
Analiza

Publiczny transport zbiorowy w Polsce. Studium upadku

Maciej Dulak, Bartosz Jakubowski  17 kwietnia 2018
W latach 1993-2016 pozamiejski regularny transport autobusowy stracił prawie 3/4 klientów, przy spadku dostępności oferty o ok. 50%.

Rząd pod lupą. Ranking polityk publicznych 2017

Przyglądając się ocenom wydarzeń minionego roku można mieć silne przekonanie, że dominującą perspektywą oglądu polskiej polityki jest rywalizacja międzypartyjna czy wewnątrzpartyjna. Brakującym wymiarem analizy są zmiany w polityce publicznej, czyli reformy w...
Archiwum

Na drogi trzeba płacić. Podwyżka opłaty paliwowej to złe rozwiązanie prawdziwych problemów

Bartosz Jakubowski  12 lipca 2017
Samorządy pokrywają całość kosztów utrzymania dróg znajdujących się pod ich zarządem, nie będąc w stanie czerpać przychodów z odbywającego się na nich ruchu.
Archiwum

Monopol PKP Intercity uderzy w polskie firmy

Bartosz Jakubowski  25 maja 2017
Polska potrzebuje demonopolizacji rynku przewozów kolejowych o charakterze użyteczności publicznej oraz zniesienia barier w dostępie do rynku połączeń komercyjnych.
Opinia

Regionalny transport publiczny umiera w ciszy

Bartosz Jakubowski  6 kwietnia 2017
Likwidacja transportu publicznego oznacza także pogłębienie wykluczenia społecznego z powodu braku możliwości dojazdu do pracy lub szkoły czy dalsze wyludnianie się wsi.
Archiwum

Jakubowski: Kto korzysta, ten powinien płacić

Z Bartoszem Jakubowskim rozmawia Maciej Dulak  8 września 2016
Mamy w Polsce drogi ekspresowe, na których natężenie ruchu nie uzasadniało ich budowy.

Odkorkować Polskę. Raport CA KJ

Eksperci Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego przygotowali obszerny raport, w którym przedstawili kompleksową propozycję nowego, zrównoważonego systemu poboru opłat. Proponują odejście od ręcznego poboru opłat za  drogi na rzecz trzech alternatywnych form...
Archiwum

Papier przyjmie wszystko. Nowy rozkład jazdy PKP

Bartosz Jakubowski  2 października 2015
Zakup Kolei Dużych Prędkości nie jest jedyną metodą skrócenia czasu podróży. Wystarczy dokonać modernizacji torów lub zakupu nowego taboru.
Archiwum

Jakubowski: Konserwacja bezużytecznych zabytków

Bartosz Jakubowski  26 stycznia 2014
Przewozy Regionalne, jeszcze zanim dopadną je zmiany pozwalające na ogłoszenie upadłości, są bezlitośnie rozmontowywane przez właścicieli
Archiwum

Łatanie dziur za unijne

Bartosz Jakubowski  9 grudnia 2013
Dyskusje o inwestycjach ze środków unijnych w transport kolejowy w Polsce przypominają mi zawsze dowcipy o Radiu Erewań.
Archiwum

Jakubowski: Tiry z drogi, głowa na kark

Bartosz Jakubowski  7 listopada 2013
Czy wiecie Państwo, ile za korzystanie z torów, peronów, bocznic i całej pozostałej infrastruktury zapłacili przewoźnicy kolejowi?
Archiwum

Jakubowski: Ulga dla uzdolnionych umysłowo

Bartosz Jakubowski  17 października 2013
Herbata od mieszania nie stała się słodsza. Warto, żeby władza ustawodawcza o tym, choć od czasu do czasu, pamiętała.
Archiwum

Dajmy szansę Przewozom Regionalnym!

Bartosz Jakubowski  19 września 2013
Uważam, że jedynie gniew oszukanych pasażerów i pracowników kolejowych może wywrzeć odpowiedni wpływ na decyzje polityczne w sprawie Przewozów Regionalnych.
Archiwum

Jakubowski: Pendolino, czyli kto dał się wywieźć w pole

Bartosz Jakubowski  3 września 2013
Problemem Pendolino jest kwestia finansowania zakupu. Miał być całkowicie komercyjny – pociągi miały na siebie zarobić bez rządowej pomocy.