Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Casting na miasto-siedzibę Great British Railways. Tak robią deglomerację w Wielkiej Brytanii

Casting na miasto-siedzibę Great British Railways. Tak robią deglomerację w Wielkiej Brytanii Ugur Akdemir/unsplash.com

Great British Railways (GBR), czyli nowo powstająca państwowa instytucja publiczna, która będzie nadzorować transport kolejowy w Wielkiej Brytanii od 2023 roku, ogłosiła casting miast, spośród których wybierze miejsce do ulokowania swojej siedziby. Kluczowy warunek? Musi być to miasto poza aglomeracją Londynu, gdyż brytyjscy politycy zdecydowali, że powstanie nowej instytucji ma być również impulsem dla bardziej zrównoważonego rozwoju ich kraju.

Celem nowej instytucji jest przejęcie nadzoru nad infrastrukturą kolejową na terenie Zjednoczonego Królestwa. Jak możemy przeczytać na stronie GBR obecnie trwa proces selekcji miast i regionów, które mogą zgłosić zainteresowanie do ulokowania na ich terenie nowej siedziby brytyjskich kolei. Jak zaznaczono, „trwający casting ma wskazać miejsca z bogatym dziedzictwem kolejowym, silnymi powiązaniami z siecią krajową i poparciem społecznym dla wybranej lokalizacji”.

Samorządy miast biorących udział w konkursie w pierwszym etapie selekcji muszą wyrazić zainteresowanie. Następnie w ramach konkursu przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne, na podstawie których wyłoniona zostanie wąskie grono miast-kandydatów. O ostatecznym wyborcze miasta zdecydują władze nowej instytucji, jednak ważnym czynnikiem ma być również głosowanie online, w którym będą mogli wziąć udział wszyscy Brytyjczycy.

Dlaczego tak ważne jest ulokowanie nowej instytucji publicznej poza Londynem? Wielka Brytania, podobnie jak Polska, doświadcza coraz mocniejszych skutków ubocznych nadmiernej centralizacji usług i rozwoju w swojej stolicy. Jak wskazywał prof. Przemysław Śleszyński w raporcie Polska średnich miast. Założenia i koncepcja deglomeracji w Polsce:

„Procesy metropolizacji w Polsce należy tak ukierunkować, aby gwarantowały one zrównoważony rozwój kraju i przynosiły korzyści wszystkim obszarom i regionom społeczno-ekonomicznym – zarówno miastom różnej wielkości i strefom podmiejskim, jak i obszarom słabo zurbanizowanym, położonym z dala od głównych centrów wzrostu. Jednym z najważniejszych rozwiązań, umożliwiających osiągnięcie tak wskazanego celu, jest wdrożenie koncepcji deglomeracji, która zakłada optymalną z perspektywy interesu zarówno państwa, jak i poszczególnych obywateli, lokalizację działalności różnego typu, zwłaszcza w zakresie funkcji instytucjonalnych (administracyjnych), produkcyjnych i konsumpcyjnych”.

Działanie sfinansowane ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030. Ten utwór (z wyłączeniem grafik) jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o zachowanie informacji o finansowaniu artykułu oraz podanie linku do naszej strony.