Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.
Biuro Prasowe  18 lipca 2018

W pociągach PKP wreszcie będzie #PolskaWoda! Sukces akcji zespołu aplikacji Pola

Biuro Prasowe  18 lipca 2018
przeczytanie zajmie 3 min
W pociągach PKP wreszcie będzie #PolskaWoda! Sukces akcji zespołu aplikacji Pola pixabay.com

Wiosną tego roku zespół stworzonej przez Klub Jagielloński aplikacji Pola rozpoczął akcję #PolskaWoda, w ramach której chcieliśmy przekonać decydentów, by w pociągach Polskich Kolei Państwowych serwowana była woda polskiej firmy. Wszystko wskazuje na to, że odnieśliśmy sukces – od niedawna w pociągach zamiast wody produkowanej przez globalne, zagraniczne firmy serwowana jest woda Ostromecko, której nasza aplikacja przyznaje 100 na 100 możliwych punktów!

Zespół aplikacji Pola w ramach akcji przeanalizował, jakie produkty serwowane są jako darmowy poczęstunek w PKP i PLL LOT, a także menu, jakie znajdziemy w pociągach i samolotach. Okazało się, że dominują tam produkty zagranicznych korporacji.

„ 0% – tyle polskiego kapitału zawiera woda Nałęczowianka serwowana pasażerom PKP Intercity. Aplikacja Pola przydziela jej 40 punktów na 100 możliwych. Ta sytuacja stała się powodem rozpoczęcia akcji pod hasłem #PolskaWoda, która miała ma na celu zwrócenie uwagi na to, jakie produkty swoim pasażerom serwują polscy przewoźnicy. Problem nie dotyczył jedynie wody. Pozostałe produkty znajdujące się w ofercie PKP Intercity, jak soki (Hortex/ Mid Europa Partners), piwo (Żywiec/Heineken), czy też woda Kropla Beskidu (Coca-Cola Company) uzyskiwały podobne wyniki. Dlatego zespół aplikacji Pola, z której korzysta już 430 tys. użytkowników, na początku marca wystosował pismo do władz spółki z pytaniem o to, jaką politykę prowadzi w kwestii dobierania produktów do pokładowego menu” – pisał w kwietniu na łamach naszego portalu Mateusz Perowicz.

W ramach akcji przeanalizowaliśmy oferty przewoźników w innych państwach, przygotowaliśmy serię infografik, skierowaliśmy szereg pism do władz spółek oraz kierownictwa Ministerstwa Transportu, a także odbyliśmy kilka spotkań.

Od niedawna w polskich kolejach serwowana jest już woda marki Ostromecko, która w 100% należy do polskiego kapitału, jak i spełnia wszystkie pozostałe kryteria, które bierzemy pod uwagę w metodologii naszej aplikacji.

Mamy nadzieję to dopiero początek zmian, a 100% polskie produkty będą coraz powszechniej dostępne w państwowych firmach, instytucjach publicznych, jak i przedsiębiorstwach prywatnych! O kolejnych działaniach będziemy informowali m.in. na facebookowym profilu Poli.