Teka 61: Nadzieja chrześcijańska
„Chrześcijaństwo weszło w dzieje jako żywe i głębokie doświadczanie nadziei” – pisał Józef Tischner. Właśnie dziś, gdy świat wydaje się cierpieć na duchową depresję, katolicy mają obowiązek snuć opowieści, które przyniosą ukojenie.
Nadzieja nie jest ani znieczuleniem, ani ulotną emocją. To postawa wobec świata i ludzi, trzeźwe patrzenie z pozycji tu i teraz oraz ufne wychylenie w przyszłość. Im więcej w nas nadziei, tym zło wydaje się bardziej kruche.
Nieoczywistym patronem tego numeru „Pressji” jest ksiądz Jan Kaczkowski. Jego postulat „życia na pełnej petardzie” obecny jest w kilku istotnych dla tego numeru tekstach. Piszemy o potrzebie uważności, dowartościowaniu codziennych zmagań, pięknie i smaku świata.
Swoją pozytywną opowieść przeciwstawiamy atmosferze schyłkowości, jaka krąży dziś po Europie. Żyjemy w czasach nowego fin de siècle’u, epoce niezrealizowanych tęsknot i nieustannych ucieczek. Powtarza się coś, co o mentalności ludzi Starego Kontynentu pisała Hanna Arendt: „Prawdziwą tolerancję i zainteresowanie oświecenia wszystkim, co ludzkie, wyparło chorobliwe pożądanie rzeczy egzotycznych, nienormalnych, odmiennych”. Uciekamy w astrologię, nostalgię, przemoc, hałas i ekscentryczną duchowość.
Schyłkowość to nie tylko obserwacja świata na zewnątrz nas. Podobną atmosferę da się wyczuć wewnątrz katolicyzmu. Ufamy, że żyjemy w czasie prawdziwego adwentu Kościoła, mroku, który nie będzie trwał w nieskończoność.
Spis treści
Od redakcji
Bloki główne
Szczęśliwy katolik
Nadzieja, uważność, wdzięczność, relacyjność, wyzwolenie. Absolutnego szczęścia nie da się osiągnąć tu i teraz, można jednak nie zamykać sobie przed nim drogi.
Postchrześcijaństwo. Czas mroku i nadziei – Konstanty Pilawa
Katolicki hedonizm – Piotr Kaszczyszyn
Św. Paweł i Kohelet wyzwalają z kapitalizmu – Cezary Boryszewski
Powrót rzeczywistości i śmierć człowieka konsumpcyjnego – Michał Gołębiowski
Katolicyzm w pułapce ciasnego racjonalizmu – Maciej Radecki
Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi od ateistów? – Piotr Wilkin
Duchowe trupy
Chcesz wszystko rzucić i zacząć od nowa? To bez sensu, nie słuchaj demona południa.
Acedia. Duchowa choroba Europy. Wywiad z Szymonem Hiżyckim OSB
Romans, czyli pragnienie katastrofy – Joanna Gorecka-Kalita
Medytacja a pokolenie duchowej depresji – Andrzej Ciepły
Nowy fin de siecle: tęsknoty i ucieczki
Prawdziwą tolerancję i zainteresowanie Oświecenia wszystkim, co ludzkie, wyparło chorobliwe pożądanie rzeczy egzotycznych, nienormalnych, odmiennych – H. Arendt
Wiedźmy z Łysej Góry wylądowały na Instagramie – Karolina Olejak
Syntetyczny Bóg i mistyka po LSD – Maciej Witkowski
Marks w darkroomie i lewicowe postporno – Cezary Boryszewski, Daria Chibner
Krew i oktagon, czyli lekarstwo na nudę – Mikołaj Kwiatkowski
Szum miasta, hałas duszy. O tęsknocie za ciszą – Jakub Małecki
To my, mieszkańcy epoki nostalgii – Piotr Kaszczyszyn
Bloki dodatkowe
Szkice nowochadeckie
2023? To mogą być naprawdę beznadziejne wybory – Piotr Trudnowski
Rozmowy poświęcone. Pop a sprawa polska
Autorzy Kultury poświęconej, naszego podcastu na czasy postchrześcijańskie, sporo czasu poświęcili analizom polskiej muzyki popularnej. Oto rezultaty ich kmin.
Ralph Kamiński – król wszystkich jesieniarzy
Pluszowy liberalizm Dawida Podsiadły
Sanah. Marzenia o konserwatywce i szkodliwe mity feminizmu
Opowiadanie Jana Maciejewskiego
Jan napisał opowiadanie, inspirując się pewnym raperem z Biłgoraja.
Dziewczyna z biblioteki
Bez fularu. Felieton Mateusza Tondery
Mateusz pokazuje, że czasem warto uciekać.
Świat zabił przygodę, RPG ją ożywia
Sztuka katolicka, czyli jaka?
Choose your fighter: „rycie bani” na YouTubie czy wernisaż w Tyńcu?
ADU. Prorok metamodernizmu – Judyta Dąbrowska
Od obojętności do religijnej ekstazy. O fotografii Kamili Kansy – Marta Sicińska
Naród. Nowy początek czy koniec?
Gdzie dwóch się bije, tam Bończa-Tomaszewski.
Potrzebujemy nowego nacjonalizmu – Konstanty Pilawa
Naród to kategoria wyczerpana – Piotr Kaszczyszyn
Globalizacja się kończy, narody przetrwają. Z Nikodemem Bończa Tomaszewskim rozmawia Kamil Wons
Dostojewski pachołkiem Putina?
Nie.
Czy Dostojewski jest ideologiem Putina? Z Michałem Bohunem rozmawia Cezary Boryszewski
Zniesienie państwa przez Kościół. Filozofia Iwana Karamazowa – Cezary Boryszewski
Dostojewski. Prorok naszych czasów? – Kacper Kita
Misja, wizja, wartości Klubu Jagiellońskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Ten utwór (z wyłączeniem grafik) jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o zachowanie informacji o finansowaniu artykułu oraz podanie linku do naszej strony.