Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Teka 61: Nadzieja chrześcijańska

Teka 61: Nadzieja chrześcijańska
Pandemia, sekularyzacja, wojna i kryzys ekonomiczny. Zawiodło państwo i Kościół. Tracimy poczucie bezpieczeństwa, biedniejemy. Gdzie nie spojrzeć, tam płacz i zgrzytanie zębów. Kto w takich mrokach pisze o nadziei, ten musi być albo skończonym naiwniakiem, albo… katolikiem.

„Chrześcijaństwo weszło w dzieje jako żywe i głębokie doświadczanie nadziei” – pisał Józef Tischner. Właśnie dziś, gdy świat wydaje się cierpieć na duchową depresję, katolicy mają obowiązek snuć opowieści, które przyniosą ukojenie.

Nadzieja nie jest ani znieczuleniem, ani ulotną emocją. To postawa wobec świata i ludzi, trzeźwe patrzenie z pozycji tu i teraz oraz ufne wychylenie w przyszłość. Im więcej w nas nadziei, tym zło wydaje się bardziej kruche.

Nieoczywistym patronem tego numeru „Pressji” jest ksiądz Jan Kaczkowski. Jego postulat „życia na pełnej petardzie” obecny jest w kilku istotnych dla tego numeru tekstach. Piszemy o potrzebie uważności, dowartościowaniu codziennych zmagań, pięknie i smaku świata.

Swoją pozytywną opowieść przeciwstawiamy atmosferze schyłkowości, jaka krąży dziś po Europie. Żyjemy w czasach nowego fin de siècle’u, epoce niezrealizowanych tęsknot i nieustannych ucieczek. Powtarza się coś, co o mentalności ludzi Starego Kontynentu pisała Hanna Arendt: „Prawdziwą tolerancję i zainteresowanie oświecenia wszystkim, co ludzkie, wyparło chorobliwe pożądanie rzeczy egzotycznych, nienormalnych, odmiennych”. Uciekamy w astrologię, nostalgię, przemoc, hałas i ekscentryczną duchowość.

Schyłkowość to nie tylko obserwacja świata na zewnątrz nas. Podobną atmosferę da się wyczuć wewnątrz katolicyzmu. Ufamy, że żyjemy w czasie prawdziwego adwentu Kościoła, mroku, który nie będzie trwał w nieskończoność.

 

Spis treści

Od redakcji

Bloki główne

Szczęśliwy katolik

Nadzieja, uważność, wdzięczność, relacyjność, wyzwolenie. Absolutnego szczęścia nie da się osiągnąć tu i teraz, można jednak nie zamykać sobie przed nim drogi.

Postchrześcijaństwo. Czas mroku i nadziei – Konstanty Pilawa

Katolicki hedonizm – Piotr Kaszczyszyn

Św. Paweł i Kohelet wyzwalają z kapitalizmu – Cezary Boryszewski

Powrót rzeczywistości i śmierć człowieka konsumpcyjnego – Michał Gołębiowski

Katolicyzm w pułapce ciasnego racjonalizmu – Maciej Radecki

Dlaczego ludzie religijni są szczęśliwsi od ateistów? – Piotr Wilkin

Duchowe trupy

Chcesz wszystko rzucić i zacząć od nowa? To bez sensu, nie słuchaj demona południa.

Acedia. Duchowa choroba Europy. Wywiad z Szymonem Hiżyckim OSB

Romans, czyli pragnienie katastrofy – Joanna Gorecka-Kalita

Medytacja a pokolenie duchowej depresji – Andrzej Ciepły

Nowy fin de siecle: tęsknoty i ucieczki

Prawdziwą tolerancję i zainteresowanie Oświecenia wszystkim, co ludzkie, wyparło chorobliwe pożądanie rzeczy egzotycznych, nienormalnych, odmiennych – H. Arendt

Wiedźmy z Łysej Góry wylądowały na Instagramie – Karolina Olejak

Syntetyczny Bóg i mistyka po LSD – Maciej Witkowski

Marks w darkroomie i lewicowe postporno – Cezary Boryszewski, Daria Chibner

Krew i oktagon, czyli lekarstwo na nudę – Mikołaj Kwiatkowski

Szum miasta, hałas duszy. O tęsknocie za ciszą – Jakub Małecki

To my, mieszkańcy epoki nostalgii – Piotr Kaszczyszyn

Bloki dodatkowe

Szkice nowochadeckie

2023? To mogą być naprawdę beznadziejne wybory – Piotr Trudnowski

Rozmowy poświęcone. Pop a sprawa polska 

Autorzy Kultury poświęconej, naszego podcastu na czasy postchrześcijańskie, sporo czasu poświęcili analizom polskiej muzyki popularnej. Oto rezultaty ich kmin.

Ralph Kamiński król wszystkich jesieniarzy

Pluszowy liberalizm Dawida Podsiadły

Sanah. Marzenia o konserwatywce i szkodliwe mity feminizmu

Opowiadanie Jana Maciejewskiego

Jan napisał opowiadanie, inspirując się pewnym raperem z Biłgoraja.

Dziewczyna z biblioteki

Bez fularu. Felieton Mateusza Tondery

Mateusz pokazuje, że czasem warto uciekać.

Świat zabił przygodę, RPG ją ożywia

Sztuka katolicka, czyli jaka?

Choose your fighter: rycie bani na YouTubie czy wernisaż w Tyńcu?

ADU. Prorok metamodernizmu – Judyta Dąbrowska

Od obojętności do religijnej ekstazy. O fotografii Kamili Kansy – Marta Sicińska

Naród. Nowy początek czy koniec?

Gdzie dwóch się bije, tam Bończa-Tomaszewski.

Potrzebujemy nowego nacjonalizmu – Konstanty Pilawa

Naród to kategoria wyczerpana – Piotr Kaszczyszyn

Globalizacja się kończy, narody przetrwają. Z Nikodemem Bończa Tomaszewskim rozmawia Kamil Wons

Dostojewski pachołkiem Putina?

Nie.

Czy Dostojewski jest ideologiem Putina? Z Michałem Bohunem rozmawia Cezary Boryszewski

Zniesienie państwa przez Kościół. Filozofia Iwana Karamazowa – Cezary Boryszewski

Dostojewski. Prorok naszych czasów? – Kacper Kita

Misja, wizja, wartości Klubu Jagiellońskiego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Ten utwór (z wyłączeniem grafik) jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o zachowanie informacji o finansowaniu artykułu oraz podanie linku do naszej strony.