Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Teka 24: Zabiliśmy proroka

Teka 24: Zabiliśmy proroka
Pokazujemy, że duchowe i intelektualne przesłanie Papieża zostało w Polsce niezrozumiane, zignorowane lub wprost odrzucone. Dotyczy to przy tym przede wszystkim katolickiego establishmentu – począwszy od hierarchów, skończywszy na świeckich publicystach.

Spis treści

Pressja Redakcji

Krętacz

Nieznany list starego diabła do młodego

Stary Krętacz znany z książki C. S. Lewisa pisze, jak rozbroić tykającą bombę Jana Pawła II. Zrelatywizować, skremówkować, zdyskredytować, zagadać. Dobrze mu idzie.

Zabiliśmy proroka!

Krzysztof Mazur

Zabiliśmy Proroka

Przyjechał do nas w 1991 roku z pakietem mesjanistycznym: odbudować wolną Polskę, zbawić świat. W naszym imieniu Czesław Miłosz i Leszek Kołakowski powiedzieli mu: nie!

Paweł Rojek

Pokolenie kapłanów, proroków i królów?

Gorzki rozrachunek z pokoleniem 4R, którego wartości mają wyznaczać Religia, Rodzina, Rynek i Rozsądek. Zamiast tego postulujemy razem z JP2 powstanie pokolenia KPK.

Marcin Kędzierski

Papież przeciwko kapitalizmowi

Krytyka katolickiego liberalizmu gospodarczego, promowanego przez Michaela Novaka i Macieja Ziębę. Gdyby Papież znał zasady ekonomii komunii, nigdy nie sprawiałby wrażenia, że akceptuje kapitalizm.

Marek Przychodzeń

Papież straussista

Krytyka standardowego odczytania filozofii politycznej JP2. Tylko Antychryst mógłby popierać współczesną demokrację liberalną. Papież nie był Antychrystem. Więc…

Michał Łuczewski

Mesjanizm dla mas

Znajoma historia tego, jak wielki prorok został niezrozumiany w swoim kraju. Pierwszy tekst z „Pressji”, który ukazał się
w „Rzeczpospolitej”.

Papieski świat

Wojciech Czabanowski, Błażej Skrzypulec

Autor umarł, niech żyje papież!

Papież mówi mniej więcej to samo, co Bruno Schulz, Karol Marks i Slavoj Žižek. Czy to już bluźnierstwo?

Grzegorz Lewicki

Pamięć, tożsamość i creative tension

Próba trzeźwego i świeckiego odczytania mesjanizmu JP2. Papież był Kosmopolakiem.

Marta Maciszewska

Więcej ciała, mniej teologii

Intelektualny i estetyczny sprzeciw wobec wulgaryzacji antropologii ciała JP2. Chodzi w niej o człowieka, a nie tylko o „te sprawy”!

Paulina Mazur

Matka-Polka w wielkim mieście

Znajomi nie chcą mieć dzieci, w kinach filmy o homoseksualistach, ludzie krzywo patrzą na noszenie maluchów w chustach. Nie jest lekko!

Papieski kościół

Karol Wilczyński

My jesteśmy Kościołem!

Marnie wygląda u nas realizacja powołania świeckich. Kto z nas jest kapłanem, prorokiem lub choćby królem?

Bartłomiej Czajka

Papa locutus, causa finita

JP2 służy naszym biskupom jako źródło i szczyt argumentacji homiletycznej. Wierni zaczynają szemrać.

Bartosz Jerzy Kaczkowski

Pi ar Jot Pe dwa

Całowanie Koranu, wspólna modlitwa z kapłanami voodoo, przepraszanie za krucjaty? Spokojnie, to tylko kiepski PR naszego Papieża.

Papieska kultura

Jelena Twierdisłowa

Blask prawdy

Metaforyka JP2 była bardzo bliska prawosławnej mistyce, a zwłaszcza ideom Pawła Florenskiego. Tekst najwybitniejszej rosyjskiej znawczyni i tłumaczki poezji Wojtyły.

Łukasz Gazur

Granitem w Papieża

Artyści boją się możnych kościelnych mecenasów i wiernych. Skutek? Wystarczy obejrzeć ilustracje w niniejszej tece „Pressji”.

Wojciech Czabanowski

Znak sprzeciwu

Papież w South Parku jest znakiem sprzeciwu, a w Generale Italii − fundamentem doczesnego ładu. Czyli tak jak w rzeczywistości.

Papieska nauka

Justyna Figas

Dialog czy separacja?

Tekst o stosunku nauki i religii według JP2. Odpowiedzią na tytułowe pytanie jest „dialog ograniczony”.

Jędrzej Grodniewicz

Młot na kreacjonistów

Autor wprowadza nowe pojęcie: „episteizm”, oznaczające używanie prawd naukowych do obrony prawd wiary. JP2 był wrogiem episteizmu.

Papieskie kremówki

Papieskie kremówki

Przeczytaliśmy dla was dwadzieścia dwie książki związane z Papieżem. Od encyklik, przez biografie, uczone komentarze, literaturę piękną, prace socjologiczne aż po pamflety Bartosia i Piątka. Smacznego!

Krakowski kredens

Kolejna odsłona rozmów z wybitnymi osobistościami krakowskiego życia intelektualnego. Portrety wykonuje szacowny Dom Fotografii i Malarstwa Foto Bielec. Nie jesteśmy niestety sponsorowani przez znanego producenta wędlin i konfitur.

Sztambuch byłego krakowianina

Z ks. prof. Karolem Wojtyłą rozmawiają Krzysztof Mazur i Paweł Rojek

Pierwszy wywiad udzielony przez JP2 po beatyfikacji. Papież radzi nam, jak zdobywać pieniądze na pismo, i uznaje nas za kontynuatorów „Znaku” i „Tygodnika Powszechnego”. Miło.

Ekspressje

Dział poezji i krytyki literackiej. Tym razem sama poezja, wybierana przez Krzysztofa Koehlera.

Mateusz Marek

Spopielacz, Judasz, popiół i lasery, Drut kolczasty

W końcu coś niezwiązanego z JP2, choć autor jest studentem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II.

Rafał Sierpień

Nowa bajka, Silverhill

Poetycki debiut. Nie jest źle, są rymy!

Idee Straussa

W stronę uniwersalnego państwa homogenicznego

Z Catherine i Michaelem Zuckertami rozmawia Marek Przychodzeń

Rozmowa o Straussie ze sławnymi filozofami polityki z Notre Dame. Catherine i Michael mówią wspólnym głosem.

Paweł Armada

Oblicza ezoteryzmu (1)

Pierwsza część obszernego eseju o tajemnych naukach Platona, Ksenofonta i Straussa. Autor odwołuje się też do wywiadu Marka Przychodzenia z Zuckertami.

Starcie tytanów

Jarosław Kaczyński

Czy Polska jest państwem prawa?

Tekst głośnego wystąpienia Prezesa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Treść: nie, Polska nie jest państwem prawa.

Jan Woleński

Gdy racje są kruche, usztywnia się stanowisko

Wybitny krakowski filozof nie pozostawia suchej nitki na wystąpieniu Kaczyńskiego. Tytuł tekstu pochodzi od Stanisława Leca.

Repressje

Dział wywołanych przez nas polemik. Tym razem spór wokół teki o Solidarności.

Marcin Suskiewicz

Postmodernizm, konserwatyzm, Kościół

Wyważona i głęboka krytyka manifestu postmodernistycznej Solidarności. Autor porównuje nas do Filipa Memchesa i „Obywatela”.

Wojciech Czabanowski, Błażej Skrzypulec

Adversus defensores viae antiquae

Zaginiona kwestia z czternastowiecznego Traktatu o Solidarności Wojciecha z Czabanowa i Błażeja z Opola. Autorzy polemizują m.in. z Publicystą, Blogerem i Arcybiskupem.

Kompressje

Dział recenzji. Czytamy i recenzujemy w zasadzie wszystko, co podeślą nam znajomi lub wydawcy.

M. Matyszkowicz, Śmierć rycerza na uniwersytecie (Jakub Lubelski)

M. Kempski, G. Podżorny (red.), Uwiodła mnie Solidarność (Paweł Rojek)

E. Voegelin, Platon (Michał Bizoń)

A. Citkowska-Kimla, Romantyzm polityczny w Niemczech (Michał Zabdyr-Jamróz)

M. Novak, Boga nikt nie widzi (Stanisław Ruczaj)

Repressje

Krytyczny przegląd czasopism intelektualnych. Tym razem omawiamy nie tylko polskie pisma, ale też białoruskie, czeskie i litewskie.

„Arcana” 2011, nr 1 (Adam Leszkiewicz)

„Arche. Пачатак” 2011 (Joanna Bernatowicz)

„Christianitas” 2011, nr 45/46 (Jan Maciejewski)

„Fronda” 2010, nr 57 (Paweł Rojek)

„Fronda” 2011, nr 58 (Wojciech Czabanowski)

„Kontexty” 2011, nr 1 (Stanisław Ruczaj)

„Kronos” 2010, nr 4 (Aleksander Czerkawski)

„Krytyka Polityczna” 2010, nr 24–25 (Błażej Skrzypulec)

„Kultūros Barai” 2011, nr 2 (Sabina Karmazinaitė)

„Nowy Obywatel” 2011, nr 1 (Karol Kleczka)

„Nowy Prometeusz” 2010, nr 0 (Mateusz Kędzierski)

„Polonia Christiana” 2011, nr 19 (Bartosz Bieliszczuk)

„Rzeczy Wspólne” 2011, nr 3 (Marek Przychodzeń)

„Znak” 2011, nr 2 (Michał Zabdyr-Jamróz)

„Znak” 2011, nr 3 (Karol Wilczyński)

 

Tadeusz Pietkiewicz

Ю-651 opowiada (3)

Kolejny odcinek wspomnień więźnia stalinowskich obozów przynosi opis życia codziennego zeków.

Europata

Wyznania Europaty (4)

Nasz niestrudzony anonimowy korespondent przysłał kolejną porcję opowieści z Parlamentu Europejskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Ten utwór (z wyłączeniem grafik) jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o zachowanie informacji o finansowaniu artykułu oraz podanie linku do naszej strony.