Alternatywa dla żłobka Punkty dziennej opieki – informator dla samorządów
Instytucja dziennego opiekuna jest obecna w Polsce od ponad 10 lat. Została wprowadzona Ustawą o opiece nad dziećmi do lat 3 w lutym 2011 roku. Zamysłem ustawodawcy było stworzenie możliwie najprostszej we wdrażaniu i utrzymaniu formy opieki instytucjonalnej, która rozwinie się przede wszystkim tam, gdzie infrastruktura żłobkowa nie będzie mogła dotrzeć lub okaże się zbyt droga. Paradoksalnie rozwiązanie to przyjęło się nie tyle na wsiach i w mniejszych ośrodkach, ale przede wszystkim w wielkich miastach, gdzie stanowi atrakcyjne uzupełnienie dla żłobków, klubów dziecięcych i niań.
Dzisiaj uwarunkowania społeczne wydają nam się jeszcze bardziej sprzyjać temu, by wrócić do pomysłu dziennej opieki. Wyzwanie to stoi przede wszystkim przed samorządami, które mają w tym procesie ważną rolę do odegrania.
W informatorze przedstawiamy okoliczności, które warto wziąć pod uwagę tworząc publiczne instytucje opieki dla najmłodszych dzieci i oferując je rodzicom. Analizujemy także wyzwania, które należy podjąć przed zakładaniem punktów oraz opisujemy szczegółowo jak z tym zadaniem poradziły sobie inne samorządy na przykładzie zarówno dużych miast, jak i małej gminy.
Zapraszamy także do zapoznania się z pozostałymi publikacjami dotyczącymi punktów dziennej opieki, a także udostępniania i rozpowszechniania wszystkich materiałów wśród potencjalnie zainteresowanych:
Raport jest próbą wskazania drogi w myśleniu o wyzwaniach stojących przed młodymi rodzicami. Tam, gdzie to możliwe, poszerzajmy gamę dostępnych rozwiązań i popularyzujmy te scenariusze, które mogą zredukować dyskomfort związany z podejmowaniem trudnych wyborów.
Podręcznik dla rodziców i opiekunów to publikacja, która w prosty i konkretny sposób prowadzi osoby, które chciałyby zostać dziennymi opiekunami, założyć punkt dziennej opieki lub posłać do takiej placówki własne dziecko.
Punkty dziennej opieki mogą być świetnym sposobem na zapewnienie opieki najmłodszym dzieciom przybyłym do Polski na skutek wojny na Ukrainie. Są też okazją do aktywizacji Ukrainek, które tak samo jak obywatele Polski mogą stawać się dziennymi opiekunami i zakładać punkty. Z tego względu zdecydowaliśmy się stworzyć ukraińskojęzyczną wersję podręcznika.
Zadanie współfinansowane ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w ramach konkursu „Po pierwsze Rodzina!”. Więcej informacji o projekcie realizowanym przez Klub Jagielloński dowiesz się na podstronie www.AlternatywaDlaŻłobka.pl.
Anna Grąbczewska
Piotr Trudnowski