Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Michał Piepiórka

Krytyk filmowy. Autor książki „Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej”. Zdobywca wyróżnień w konkursach im. Krzysztofa Mętraka (2016, 2017, 2018) oraz „Powiększenie”(2011) portalu Filmweb. Autor bloga filmowego Bliżej Ekranu, za prowadzenie którego otrzymał w 2017 roku nominację do nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Teksty tego autora

Opinia

Kto jest winny 18-letniej odsiadki niewinnego Tomka Komendy? Reżyser filmu milczy

Michał Piepiórka  3 października 2020
O patologiach polskiego wymiaru sprawiedliwości i bezkarności policji nie dowiemy się z tego filmu niemal niczego. Rekompensuje to jednak obserwacja na temat systemowych patologii, sprawiających, że niektóre warstwy społeczne nie mają szans na sprawiedliwość.
Opinia

„Kierunek: Kryzys”, czyli Dukaj na Netflixie

Michał Piepiórka o prozie Dukaja w interpretacji Netflixa i jej politycznym przesłaniu  12 maja 2020
Serial Kierunek: Noc - ta produkcja Netflixa, oparta na prozie Jacka Dukaja, pokazuje jak na dłoni wszystkie nasze lęki. Epidemia katastrofa naturalna, ubóstwo, polityczny autorytaryzm - w naszej świadomości te rzeczy położyłyby kres zachodniemu światu, do jakiego...
Opinia

PiS, PO – jedno zło. Szkodliwy symetryzm „Hejtera”

Michał Piepiórka recenzuje najnowszy film Jana Komasy  18 kwietnia 2020
Hejter mówi więcej o nierównościach społecznych niż niemal całe polskie kino od 1989 r. Film Komasy można czytać jako manifest zdystansowanego symetryzmu, który z wyższością spogląda na „pałujące” się strony.
Opinia

Polskie kino wreszcie ma lewicową wrażliwość

Michał Piepiórka  1 marca 2020
Liberalizm królował w polskim kinie przez niemal 30 lat. Wolna jednostka stanowiła dogmat, a jeśli byłeś biedny, to tylko z własnej winy. W polskim kinie skończyła się transformacja, a pojawiła lewica. „Między nami dobrze jest” czy „Proceder” są tego...