Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Mateusz Parkasiewicz

Student filologii ukraińskiej. Członek krakowskiej redakcji portalu klubjagiellonski.pl.

Teksty tego autora

English

Costly community. The culture war in Ukraine and Belarus under the blind eye of Poland

Mateusz Parkasiewicz  6 października 2021
The clash is between Ukrainian and Belarusian cultures and Russian culture, aided by the power of regional dictatorships and intrigues. Without action the freedom in Central and Eastern Europe could be threatened.
Opinia

Kosztowna wspólnota. Wojna kulturowa na Ukrainie i Białorusi pod niedowidzącym okiem Polski

Mateusz Parkasiewicz kreśli mapę kulturowych napięć i sporów, które dzieją się bez naszej świadomości  15 września 2021
Na polskich ulicach wciąż słychać język rosyjski, padający z ust nie-Rosjan. Najczęściej są to Ukraińcy i Białorusini. Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że mówiący w tym języku stanowią tylko wierzchołek góry lodowej, podczas gdy poniżej powierzchni trwa...
Długi tekst

Francuzi i Niemcy potrzebowali naszego barbarzyństwa, żeby uwierzyć w swój postęp. Wokół książki Larry’ego Wolffa

Mateusz Parkasiewicz w numerze Pressji pt. „Pobożny antyklerykalizm” opisuje, w jaki sposób Zachód patrzy na Europę Środowo-Wschodnią  4 września 2021
Zachód potrzebował naszego barbarzyństwa, aby uwierzyć w swój postęp. Jak twierdzi Larry Wolff w książce Wynalezienie Europy Wschodniej, tak powstał mit przedsionka cywilizacji zamieszkiwanego przez półludzi – Polaków, Litwinów i Ukraińców.
English

Volhynia and Uman vs serfdom and Operation “Vistula”. Can Poles and Ukrainians surpass the martyrological perspective?

Mateusz Parkasiewicz  28 grudnia 2020
The theme of the Pole-exploiter was present in the propaganda of the Soviet era. It is still so in the narrative of nationalists from Ukraine. On the Polish side: Łobodowski, on the Ukrainian: Shevchenko. Culture gives us the potential to emerge from our love-hate relationship.
Opinia

Wołyń i Humań vs. pańszczyzna i akcja „Wisła” Czy możemy przekroczyć perspektywę martyrologiczną?

Mateusz Parkasiewicz o stereotypach w relacjach polsko-ukraińskich  21 grudnia 2020
Według potocznego obrazu relacje polsko-ukraińskie to relacje między wyzyskiwaczami pańszczyźnianymi a czernią kozacką. Jednak bliższe wejrzenie w kulturę Polski i Ukrainy pozwoliłoby przekroczyć te stereotypy. Możemy wyjść poza love-hate relationship.
Opinia

Piłsudski na niedźwiedziu. Wokół książki „Cham z kulą w głowie”

Mateusz Parkasiewicz recenzuje książkę Ziemowita Szczerka   20 sierpnia 2020
Cham z kulą w głowie nie jest pierwszą książką Ziemowita Szczerka, w której autor szkicuje alternatywny obraz historii. Mało tego – nie jest też pierwszą political fiction pisaną w polskim uniwersum.
Opinia

Liberałowie i nacjonaliści zdominowali pamięć o polskim Lwowie. Czas to zmienić

Mateusz Parkasiewicz, członek redakcji portalu, opowiada o białej plamie na mapie polskiej polityki kulturalnej  30 maja 2020
Po roku czterdziestym piątym w polskiej historiografii widnieje pusta plama zamiast poważnej refleksji na temat tego miasta. Wciąż jednak słychać tu i ówdzie hasło o polskości Lwowa – niestety, najczęściej pada ono z ust radykałów, nie mających o nim najmniejszego...
Opinia

Romantyczny patriotyzm Ukrainy nie zbuduje silnego państwa

Mateusz Parkasiewicz  29 lutego 2020
Ukraiński model patriotyzmu utrudnia stworzenie normalnego państwa. Analogie do Polski narzucają się same. Ukraińskie państwo powinno promować patriotyzm instytucjonalny kosztem narodowej martyrologii.
Opinia

Bandera to nie wszystko. Wokół sporu o ukraińską tożsamość

Mateusz Parkasiewicz  5 listopada 2019
Wschód i Zachód Ukrainy różnią się od siebie. W momencie, kiedy Ukraińcy obudzili się w niepodległym państwie, pojawiło się przed nimi zadanie zorganizowania zbiorowej tożsamości. Jednak mimo 27 lat wysiłków wciąż daleko do zrealizowania tego celu.