Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Jan Luśnia

Student Instytutu Filozofii i Wydziału Prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Redaktor działającego przy Niezależnym Zrzeszeniu Studentów „Prawie Kina”.

Teksty tego autora

Krótko

„Kryptonim Polska”. Polska wariacja „Romea i Jul(k)ii”, w której narodowiec zakochuje się w lewaczce

#Krótko o „filmie wybuchowym jak trotyl, kolorowym jak tęcza i prawdziwym jak rzeczywiste starcia polsko-polskie”  24 czerwca 2021
Firma dystrybucyjna Kino Świat wypuściła wczoraj materiały prasowe dotyczące produkcji, która ma być polską wariacją na temat Romea i Julii (Julki?). Informacja poruszyłaby może drobną garstkę kinomanów, gdyby nie opis fabuły samego filmu i imponująca obsada.
Rozmowa

Nowoczesne kino ma swój początek w europejskim kolonializmie

Jan Luśnia rozmawia z Miłoszem Stelmachem o postkolonializmie w kinie i różnych modelach kina autorskiego w Polsce  18 kwietnia 2021
Kino zrodziło się w europejskich mocarstwach kolonialnych, co odbiło się na jego późniejszym kształcie. Kto chciał potem zrobić film, musiał brać za punkt odniesienia wzorce francuskie, angielskie czy amerykańskie. Odpowiedzią na ten trend jest kino autorskie.
Opinia

Buntowniczki z „pokolenia Z”. Wokół „Babyteeth” i „Lady Bird”

Jan Luśnia o buncie, dorastaniu i duchowości młodych we współczesnej kinematografii  6 lutego 2021
Kino coraz bardziej interesuje się opowieściami o młodzieńczym buncie i dorastaniu. „Babyteeth” i „Lady bird” to przykłady takich filmów. Jednak za każdym razem to historie zawierające głębszy sens. Współczesne kino stara się odnaleźć duchowość młodego...
Opinia

Postpolityki nauczyliśmy się od Amerykanów. Wokół „Gniewu” Tomasza S. Markiewki

Jan Luśnia, autor portalu, opisuje zjawisko zarządzania gniewem w polskiej polityce  4 lipca 2020
Polityków zastąpili menadżerowie gniewu. Przez 30 lat to jedyny element Zachodu, który kopiujemy w Polsce z podziwu godną gorliwością. Rynkowy dogmatyzm, dwupartyjność, produkcja społecznego gniewu, wojna z elitami – to wszystko przeszczepiliśmy do Polski z USA.
Opinia

Jak w garncu. Popkultura w czasach pandemii

#zostańwdomu i oglądaj. Autorzy portalu rekomendują filmy i seriale  31 marca 2020
Marzec obfitował w popkulturowe opowieści ze społeczno-politycznymi motywami w tle. Największe portale streamingowe zaserwowały nam cztery możliwe drogi ucieczki od szalejącej za oknami pandemii. Oto lista lekarstw dla psychiki na czas zarazy.
Opinia

Mata i Komasa mówią jednym głosem: młodzi mają dość

Jan Luśnia  9 lutego 2020
Dzieci beneficjentów ustrojowej transformacji wysyłają jasny sygnał do swoich rodziców: „Zawiedliście!”. Patointeligencja Maty i Sala samobójców Komasy to opowieści o braku sensu życia pomimo dostatku. To także realne problemy młodych Polaków.