Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna. Możesz nas wesprzeć przekazując 1,5% podatku na numer KRS: 0000128315.

Informujemy, że korzystamy z cookies. Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony.

Marcin Kawko

Doktorant Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Członek Zarządu ProjektPL, w pracy badawczej porusza tematykę dóbr relacyjnych w rodzinie i w przedsiębiorstwie w świetle ekonomii obywatelskiej. Współpracownik Klubu Jagiellońskiego, Caritas Polska, Instytutu Tertio Millennio, członek-uczestnik warszawskiego Klubu Inteligencji Katolickiej

Teksty tego autora

Opinia

Patriotyzm gospodarczy w chaosie. Oto jak go uratować

Marcin Kawko, Bartosz Mielniczek, Mateusz Perowicz i Piotr Trudnowski proponują skoordynowane działania w obszarze patriotyzmu gospodarczego  20 marca 2025
Instytucje, programy i oznaczenia, które mają promować patriotyzm gospodarczy są w dużej mierze nieskuteczne, bo niespójne. Proponujemy pięcioelementowe rozwiązanie tego problemu, którego zwieńczeniem jest projekt jednolitego oznaczenia polskości produktu.
Opinia

Produkt polski, Kod 590, aplikacja Pola. Które oznaczenie pokaże nam prawdziwie polski produkt?

Marcin Kawko, Bartosz Mielniczek, Mateusz Perowicz i Piotr Trudnowski sprawdzają czy oznaczenia na produktach nie wprowadzają nas w błąd  20 marca 2025
Produkt polski, Kod 590, godło promocyjne Teraz Polska, certyfikat Polski ślad, WspieramRozwój.pl, aplikacja Pola. Te wszystkie oznaczenia możemy znaleźć na produktach. Mają nam one pomóc rozpoznać czy dany produkt jest - no właśnie - polski.
Opinia

Polacy czują się zagubieni. Co zrobić z patriotyczno-konsumenckim zamieszaniem?

Marcin Kawko, Bartosz Mielniczek, Mateusz Perowicz i Piotr Trudnowski identyfkują kluczowe problemy z jakimi mierzyć się musi konsumencki patriotyzm  20 marca 2025
Polishwashing, inflacja oznaczeń i certyfikatów, chaos i brak regulacji. Nawet jeśli chcemy być patriotycznymi konsumentami, rynek i państwo nie ułatwiają nam zadania. Identyfikujemy dziesięć kluczowych problemów i proponujemy pięć rekomendacji. 
Długi tekst

Rafał Trzaskowski nie był pierwszy. Jak wygląda historia patriotyzmu gospodarczego w Polsce?

Marcin Kawko, Bartosz Mielniczek, Mateusz Perowicz i Piotr Trudnowski opisują jak polskie społeczeństwo podchodzi do narodowości produktów  20 marca 2025
W Polsce miały miejsce kolejne fale patriotyzmu gospodarczego. Jak wygląda jego w Polsce? Co należałoby zmienić, aby wznieść go na wyższy poziom?

Patriotyzm gospodarczy AD 2025. Rekomendacje i poradnik świadomego konsumenta

W najnowszym raporcie CAKJ przyglądamy się historii patriotyzmu gospodarczego w Polsce i poszukujemy nowych rozwiązań dla rozwoju tej idei.
Długi tekst

Serial „Ranczo”, czyli najdoskonalszy wykład katolickiej nauki społecznej

Marcin Kawko pokazuje głębokie treści ukryte w najlepszym polskim serialu w historii  26 grudnia 2024
Oglądaliśmy nad Wisłą pewien serial, który w szczycie popularności przyciągał przed ekrany miliony widzów z całego przekroju społecznego. Każdy mógł w nim znaleźć odniesienie zarówno do siebie, jak i wielu ról społecznych, z jakimi styka się na co dzień.
Opinia

Koperta na ślub to więcej niż tysiąc słów

Marcin Kawko pokazuje jak klasyczna ekonomia nie radzi sobie z rzeczywistością bezinteresownego daru  3 kwietnia 2023
W ekonomii istnieje klasyczne założenie, że człowiek w każdej sferze życia – także w sferze relacji międzyludzkich – dąży do maksymalizacji korzyści. Jest jednak pewien element rzeczywistości społecznej, który wymyka się takiemu rozumieniu działań ludzkich...
Opinia

Żubrówka znów polską wódką. Co inwestycja Maspexu zmieni na krajowym rynku mocnych alkoholi?

Marcin Kawko komentuje przejęcie przez Maspex za 4 mld zł CEDC, lidera rynku wódki w Polsce  20 grudnia 2021
Choć nazwa mogłaby sugerować kraj pochodzenia, w wypadku polskich wódek tak nie jest. Wiele marek tak naprawdę jest w posiadaniu zagranicznych koncernów. To jednak się zmienia. Grupa Maspex przejęła CEDC - lidera rynku wódki w Polsce.
Opinia

Fashion Checker – nowy wymiar przejrzystości świata biznesu czy kolejna utopijna cegiełka aktywistów?

Marcin Kawko  30 grudnia 2020
W lipcu 2020 r. uruchomiony został Fashion Checker – narzędzie, którego celem jest zwiększenie transparentności łańcuchów dostaw firm branży odzieżowej i obuwniczej. Pracownicy fizyczni ze Wschodu otrzymują głodowe pensje, a czy aplikacja pomoże przeciwdziałać...
Opinia

Czy związki zawodowe mogą być korzystne dla biznesu?

Marcin Kawko o perspektywach polskiej związkowości i potencjale budowy społeczeństwa obywatelskiego  2 grudnia 2020
Związki zawodowe uznaje się nader często za relikt przeszłości. Częściej mówimy o ich wadach niż o korzystnych inicjatywach, jakie mogą ze sobą nieść. Przedstawiciele związków są jednak ważnymi pośrednikami między pracodawcą i pracownikiem.
Opinia

Biznes ma być odpowiedzialny za wspólnotę

Marcin Kawko o społecznej odpowiedzialności biznesu  16 września 2020
Jednym z powszechnych nieporozumień we współczesnym dyskursie jest uznanie, że ekonomia to nauka o zarabianiu pieniędzy. Oznacza bowiem legitymizację wszelkich działań prowadzących do akumulacji pieniędzy.
Analiza

Maspex jak Unilever. Sylwetka polskiego giganta spożywczego

Marcin Kawko opisuje jak działa polska firma Maspex  17 czerwca 2020
Produkty Maspeksu dostępne są na półkach sklepowych w Australii, Urugwaju, Argentynie, Wietnamie i Dżibuti. Jest mecenasem niezwykle popularnego Cacao DecoMorreno i patronem głośnego Tigera.
Opinia

Zenek na usługach władzy. Disco polo a polityka

Marcin Kawko  15 lutego 2020
Połączenie disco polo z polityką negatywnie oddziałuje na każdą ze stron. Muzyka traci autentyczność, polityka ulega infantylizacji. Jacek Kurski uczynił z popularności Zenka Martyniuka i całego disco oręż w walce o utrzymanie władzy. To droga donikąd.
Opinia

Polskie browary w niepolskich rękach

Marcin Kawko  27 lutego 2019
Polska to w Europie trzeci pod względem wielkości producent piwa. Próżno jednak szukać dużych browarów kontrolowanych przez polski kapitał. Światełkiem w tunelu jest dynamiczny rozwój mniejszych inicjatyw – browarów rzemieślniczych oraz większych browarów...