Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Daria Chibner

Szefowa Działu Kultury Nieoczywistej, członkini redakcji czasopisma idei „Pressje”. Doktorantka w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Członkini Klubu Jagiellońskiego.

Teksty tego autora

Opinia

Koreański „Stranger”, wzorce z Netflixa i zachodnia sztampa. Czy w produkcji seriali odważymy się sięgnąć po własną kulturę i koloryt?

Daria Chibner przekonuje, że trzeba zaprzestać powielania zachodnich wzorców serialowych  10 września 2021
Sukces koreańskiego serialu „Stranger” pokazał, że nie musimy kurczowo trzymać się amerykańskich wzorów. Mądre czerpanie z rodzimej kultury, dobra fabuła, dylemat moralny, które widz musi rozwiązać na własną rękę - oto klucz do dobrej produkcji.
Opinia

Migranci, COVID-19 i wzruszające obrazki. Żyjemy dziś pod emocjonalnymi rządami „wrażliwców”

Daria Chibner pisze o trudnym balansie pomiędzy rozumem a emocjami oraz wolnością a bezpieczeństwem  2 września 2021
Niedawno na Twitterze Sławomir Mentzen napisał: „Czyli mówicie, że powinienem się legitymować paszportem covidowym, żeby kupić sobie kawę, ale każdy Azjata może bez paszportu przejść przesz naszą granicę z Białorusią?” Zarysowany w tej wypowiedzi problem...
Długi tekst

„Chociaż pochodzę z prowincji, to wcale nie odczuwam z tego powodu dumy. Jednocześnie w ogóle się tego nie wstydzę” O mitach i fantazjach o prowincji

Daria Chibner w eseju z nowego numeru „Pressji” pt. „Pobożny antyklerykalizm” przygląda się co kryje się za naszymi schematami myślenia o prowincji  31 lipca 2021
Przyszło mi słyszeć, że polską prowincję ukształtował PRL. Albo II wojna światowa. Albo zabory. Zawsze zastanawiałam się, jak daleko należy cofać się w czasie, aby dotrzeć do jej istoty. Dlaczego nie przywołać rozbicia dzielnicowego Bolesława Krzywoustego?
Opinia

Czy za prymitywny wizerunek kobiety w polskiej fantastyce odpowiada prawica? O dziadersach fantastyki i filmikach Katarzyny Babis

Daria Chibner o stereotypach w polskiej fantastyce i wpisywaniu jej w polityczny kontekst  8 maja 2021
Wizerunek kobiety w polskiej fantastyce jest rzeczywiście straszny. Zdaniem lewicowych krytyków winę za to ponosi prawicowość autorów. Tak naprawdę odpowiedzialny jest za to zły warsztat literacki autorów. Te książki nie są ani prawicowe, ani lewicowe. Są po prostu...
Opinia

Indywidualna walka z mrokiem czającym się w duszy. O twórczości literackiej Wojciecha Chmielarza

Daria Chibner  5 marca 2021
Świat może być tak zły, że sztywne trzymanie się litery prawa może uniemożliwić walkę o sprawiedliwość - tak wygląda rzeczywistość przedstawiona w twórczości Chmielarza. To przede wszystkim dobry kryminał, który został ponadto wzbogacony o refleksję moralną....
Długi tekst

Chrześcijaństwo na Netflixie i YouTubie (rzadko) ma sens

Daria Chibner w nowym roczniku „Pressji”, pt. „Nowa chadecja” o związkach kultury masowej z chrześcijaństwem  15 grudnia 2020
Popkultura na pozór kłóci się z religią. Pospolitość treści produkowanych przez kulturę masową nie ma na pozór nic wspólnego z patosem chrześcijaństwa. To jednak nie prawda. Błędna jest zarówno taka opinia o kulturze masowej, jak i o relacji chrześcijaństwa do...
Opinia

Spór liberałów i progresywistów. Recenzja książki „Wolność, równość, przemoc” Agaty Sikory

Daria Chibner o niemożliwości pogodzenia wolności z równością  20 października 2020
Pogodzenie liberalnej wolności i lewicowej równości jest starym problemem filozoficznym. Agata Sikora podjęła się próby jego rozwiązania, która polega na zredukowaniu polityki do wsłuchiwania się w prywatne opowieści tożsamościowe jednostek.
English

‚Poland lies nowhere, it is a universal idea’: Maria Janion, uncanny Slavdom and Polish identity

Daria Chibner  1 października 2020
The passing of Maria Janion, a scholar who was as controversial as she was remarkably courageous in her interpretations, should encourage us to ask further questions.
Opinia

Polska to nie Zachód, bo Zachód wie, gdzie jest. „Niesamowita Słowiańszczyzna” Marii Janion przeczytana ponownie

Daria Chibner interpretuje jedną z najważniejszych książek napisanych przez Marię Janion  27 września 2020
Humanistyka żyje dzięki dyskusjom. Najlepszą przysługą i szacunkiem oddanym zmarłej będą poważne i niebezkrytyczne analizy jej twórczości.
Opinia

Niesamowite Ziemie Odzyskane-Uzyskane jako polsko-niemiecki gabinet osobliwości

Daria Chibner szuka polskiej tożsamości budowanej na powojennych gruzach obcej kultury  6 czerwca 2020
Do opisu Ziem Odzyskanych świetnie nadaje się kategoria „niesamowitości” – tak bardzo zagmatwana jest poniemiecka tożsamość tych terytoriów. Jako Polacy, wysuwając na pierwszy plan kwestie tożsamości, a nie krwi i ziemi, od zawsze, ze swadą i fantazją,...
Opinia

Czytanie jest mocno przereklamowane

Daria Chibner w eseju z numeru „Pressji” pt. „Wypalony Lewiatan”  29 stycznia 2020
Czytanie jest najlepsze na świecie! Tylko czy aby na pewno? A może warto jednak poszukać wartościowego serialu zamiast przeciętnego czytadła? Fetyszyzacja czytelnictwa dla samego czytania to prawdziwe przekleństwo naszych czasów.
Opinia

Chrystus umarł, coaching żyje. O „Bożym Ciele” Jana Komasy

Daria Chibner  3 stycznia 2020
W filmowym świecie Komasy każdy pierwiastek dobra jest argumentem, by spróbować podjąć się naprawy zła. Religia w Bożym Ciele sprowadza się do zbioru rad psychologicznych i moralnych. Teologia przestaje być potrzebna.
Długi tekst

Konserwatysta w epoce totalnej mobilizacji

Daria Chibner w eseju z numeru czasopisma „Pressje” pt. „Konserwatysta w odczarowanym świecie”.  28 grudnia 2019
Czy konserwatyzm jest skazany na wyniosłą pozę melancholika-antykwariusza? A może nie istnieje inna opcja niż tylko próba stworzenia konserwatyzmu rewolucyjnego, dokonującego restauracji starego, dobrego świata? Odpowiedzi szukamy z Ernestem Jűngerem.
Długi tekst

Kształćmy obywateli, nie piątkowiczów

Daria Chibner w eseju z rocznika „Pressje” pt. „Oświecony Sarmatyzm”  3 grudnia 2019
A gdyby tak przemyśleć wszystko od nowa, sięgając do tradycji? Oderwać się od niewydolnych pruskich wzorców, a zacząć inspirować się szkołą obywatelską II Rzeczypospolitej, która wszechstronnie podchodziła do kwestii edukacyjno-wychowawczych?
Rozmowa

Musimy nadać sarmatyzmowi kształt ponowoczesny

Z dr. hab. Wawrzyńcem Rymkiewiczem rozmawia Daria Chibner  21 listopada 2019
Polska przeszła do nowoczesności dzięki pracy postszlacheckiej inteligencji, która przeniosła sarmacką formę w nowe czasy i nadała ją chłopom i mieszczanom. Nasze zadanie dziś to przemyśleć tę formę życia i wymyśleć kształt polskiej egzystencji w ponowoczesnym...
Długi tekst

Feministyczna wojna o seks

Daria Chibner  11 września 2019
W latach 70. trwał spór wewnątrz środowisk feministycznych. Jedne chciały w całości pozbyć się pornografii, drugie wręcz przeciwnie. Zwyciężył obóz pro-seksualny. Czy konserwatyści, krytykując pornografię, mogą zaakceptować erotykę?
Opinia

Prawdziwa teoria spiskowa istnieje. Recenzja „Kodu kapitalizmu…” Marcina Napiórkowskiego

Daria Chibner  22 lipca 2019
Wiadomo: pieniądz rządzi światem, a tanio kupić i drogo sprzedać to pierwsze przykazanie współczesności. O kapitalizmie da się jednak pisać inaczej, bo nie tylko zmusza nas do kupowania, ale tworzy także swoją własną mitologię.
Długi tekst

Prawica idealizuje, lewica chce nieść kaganek oświecenia. Jak naprawdę wygląda polska prowincja?

Daria Chibner  15 maja 2019
Peryferyzacja małych i średnich ośrodków miejskich współwystępuje z dwoma wielkimi mitami, które wyjaśniają zarówno sposób życia na tych dalekich ostępach, jak i oferują zestaw środków naprawczych.
Długi tekst

Dlaczego Japończyk ożenił się z hologramem?

Daria Chibner  5 grudnia 2018
Multum gatunków pornografii oraz przedstawianie w nich ekscentrycznych fetyszy wzięło swój początek nie tyle z wyuzdania Japończyków, ile z warunków historyczno-kulturowych, a przede wszystkim z prawnych restrykcji, które swoje źródło mają w przeszłości kraju.