Kolej zamiast asfaltu. Ostatnie Pokolenie cytuje Klub Jagielloński
Lewica wraz z Ostatnim Pokoleniem złożyła projekt ustawy zakładający zwiększenie inwestycji w kolej i komunikację zbiorową. Realizacja projektu ma być możliwa m.in. dzięki środkom z opłaty paliwowej. W części poświęconej deklarowanym skutkom regulacji wnioskodawcy powołali się na dane z tekstu Klubu Jagiellońskiego.
Zostaw swój adres e-mail, by dowiedzieć się w szczegółach jak działa nowy system konsultacji społecznych w Sejmie i co miesiąc dostawać zestawienie najciekawszych projektów ustaw, które może ocenić każdy obywatel!
Inwestycje w kolej i komunikację zbiorową – nowe priorytety transportowe państwa
Znaczna część wpływów z opłaty paliwowej, bo aż 76,9% z nich, trafia obecnie do Krajowego Funduszu Dróg. Fundusz Kolejowy otrzymuje natomiast 19,45%, a 3,65% środków – Fundusz Autobusowy. Wnioskodawcy proponują na tym polu zasadniczą zmianę proporcji:
- 30% środków miałoby odtąd zasilać Fundusz Kolejowy przeznaczony na kolejową infrastrukturę lokalną,
- 15% Fundusz Kolejowy wspierający realizowany z pomocą kolei transport towarowy,
- 5% miałoby trafiać na utrzymanie kolejowych linii obronnych,
- 50% natomiast na Fundusz Autobusowy, który miałby wesprzeć rozwój transportu publicznego w mniejszych miejscowościach.
Polski Bilet Powszechny
Jednym z filarów projektu jest również wprowadzenie Polskiego Biletu Powszechnego jako jednolitego biletu miesięcznego za 50 zł, który obowiązywałby w komunikacji regionalnej na terenie całego kraju. Bilet miałby być możliwy do kupienia w aplikacji mObywatel.
Jak podkreślają autorzy projektu, rozwiązania te mają na celu zrównoważenie priorytetów transportowych państwa, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.
Dane ekspertów Klubu Jagiellońskiego w deklarowanych skutkach regulacji
Projektodawcy podkreślają, że wykluczenia komunikacyjnego doświadcza w Polsce ponad 10 milionów, a wiele mniejszych miejscowości nie ma dziś dostępu do regularnych połączeń autobusowych ani kolejowych.
Wnioskodawcy w swoim projekcie ustawy powołali się w tym kontekście na dane ekspertów Klubu Jagiellońskiego – Macieja Dulaka i Bartosza Jakubowskiego, którzy w 2018 roku wskazywali, że gminy w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna zamieszkuje obecnie 13,8 mln osób oraz że w latach 1993-2016 pozamiejski regularny transport autobusowy stracił prawie 3/4 klientów, przy spadku dostępności oferty o ok. 50%.
Niezależnie od oceny działalności Ostatniego Pokolenia, eksperci podkreślają, że proponowana ustawa wydaje się jednak trudna do realizacji w skali całego kraju.
Jednocześnie zwracają uwagę, że kierunek zmian, a więc dążenie do większej integracji i ujednolicenia taryf w obrębie regionów, takich jak powiaty czy województwa, obejmujący cały transport publiczny jest jak najbardziej zasadny i potrzebny.
„Poselski projekt ustawy o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego oraz o ratowaniu miejsc pracy na kolei towarowej” może ocenić i skomentować do 25 października każdy obywatel. Projekt dostępny jest na stronie Sejmu w zakładce konsultacji publicznych pod sygnaturą RPW/31538/2025
Zadanie „Sejm – nowe otwarcie. Monitoring systemu konsultacji społecznych aktów prawnych w Polsce” realizowane jest przez Klub Jagielloński dzięki finansowaniu ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 3. Ten utwór, z wyjątkiem zdjęć, jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
