Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna. Możesz nas wesprzeć przekazując 1,5% podatku na numer KRS: 0000128315.

Informujemy, że korzystamy z cookies. Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony.

Kolej zamiast asfaltu. Ostatnie Pokolenie cytuje Klub Jagielloński

przeczytanie zajmie 3 min
Kolej zamiast asfaltu. Ostatnie Pokolenie cytuje Klub Jagielloński źródło: https://www.youtube.com/watch?v=NUgnHKRwyMk

Lewica wraz z Ostatnim Pokoleniem złożyła projekt ustawy zakładający zwiększenie inwestycji w kolej i komunikację zbiorową. Realizacja projektu ma być możliwa m.in. dzięki środkom z opłaty paliwowej. W części poświęconej deklarowanym skutkom regulacji wnioskodawcy powołali się na dane z tekstu Klubu Jagiellońskiego.

Zostaw swój adres e-mail, by dowiedzieć się w szczegółach jak działa nowy system konsultacji społecznych w Sejmie i co miesiąc dostawać zestawienie najciekawszych projektów ustaw, które może ocenić każdy obywatel!

 

Inwestycje w kolej i komunikację zbiorową – nowe priorytety transportowe państwa

Znaczna część wpływów z opłaty paliwowej, bo aż 76,9% z nich, trafia obecnie do Krajowego Funduszu Dróg. Fundusz Kolejowy otrzymuje natomiast 19,45%, a 3,65% środków – Fundusz Autobusowy. Wnioskodawcy proponują na tym polu zasadniczą zmianę proporcji:

  • 30% środków miałoby odtąd zasilać Fundusz Kolejowy przeznaczony na kolejową infrastrukturę lokalną,
  • 15% Fundusz Kolejowy wspierający realizowany z pomocą kolei transport towarowy,
  • 5% miałoby trafiać na utrzymanie kolejowych linii obronnych,
  • 50% natomiast na Fundusz Autobusowy, który miałby wesprzeć rozwój transportu publicznego w mniejszych miejscowościach.

Polski Bilet Powszechny

Jednym z filarów projektu jest również wprowadzenie Polskiego Biletu Powszechnego jako jednolitego biletu miesięcznego za 50 zł, który obowiązywałby w komunikacji regionalnej na terenie całego kraju. Bilet miałby być możliwy do kupienia w aplikacji mObywatel.

Jak podkreślają autorzy projektu, rozwiązania te mają na celu zrównoważenie priorytetów transportowych państwa, przeciwdziałanie zmianom klimatycznym oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.

Dane ekspertów Klubu Jagiellońskiego w deklarowanych skutkach regulacji

Projektodawcy podkreślają, że wykluczenia komunikacyjnego doświadcza w Polsce ponad 10 milionów, a wiele mniejszych miejscowości nie ma dziś dostępu do regularnych połączeń autobusowych ani kolejowych.

Wnioskodawcy w swoim projekcie ustawy powołali się w tym kontekście na dane ekspertów Klubu Jagiellońskiego – Macieja Dulaka i Bartosza Jakubowskiego, którzy w 2018 roku wskazywali, że gminy w których nie istnieje organizowana przez samorząd komunikacja lokalna zamieszkuje obecnie 13,8 mln osób oraz że w latach 1993-2016 pozamiejski regularny transport autobusowy stracił prawie 3/4 klientów, przy spadku dostępności oferty o ok. 50%.

Niezależnie od oceny działalności Ostatniego Pokolenia, eksperci podkreślają, że proponowana ustawa wydaje się jednak trudna do realizacji w skali całego kraju.

Jednocześnie zwracają uwagę, że kierunek zmian, a więc dążenie do większej integracji i ujednolicenia taryf w obrębie regionów, takich jak powiaty czy województwa, obejmujący cały transport publiczny jest jak najbardziej zasadny i potrzebny.

„Poselski projekt ustawy o odbudowie polskiej kolei i transportu autobusowego oraz o ratowaniu miejsc pracy na kolei towarowej” może ocenić i skomentować do 25 października każdy obywatel. Projekt dostępny jest na stronie Sejmu w zakładce konsultacji publicznych pod sygnaturą RPW/31538/2025

Zadanie „Sejm – nowe otwarcie. Monitoring systemu konsultacji społecznych aktów prawnych w Polsce” realizowane jest przez Klub Jagielloński dzięki finansowaniu ze środków Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 3. Ten utwór, z wyjątkiem zdjęć, jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o podanie linku do naszej strony.