Uproszczona ewidencja dla OPP | Nawigator legislacyjny dla NGO
Monitoring legislacyjny 27 kwietnia – 29 maja
Zachęcam do wzięcia udziału w ankiecie dotyczącej poprawy jakości tworzonych przeze mnie treści. Ankieta jest anonimowa a jej wypełnienie zajmie nie więcej niż 3 minuty.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfsL5Ygi_3TJ3uP-xJRVqDhwBz60oV1wjj1mNhOYpm7-2qllw/viewform
Uproszczona ewidencja dla OPP
9 maja Komisja ds. Petycji wniosła projekt ustawy o zmianie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie (treść znajduje się tutaj), który zakłada rozszerzenie możliwości korzystania z uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów na organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego. Ponadto, zwiększeniu ma ulec próg przychodów uprawniających do prowadzenia takiej ewidencji – ze 100 tys. do 1 mln złotych. Projekt został skierowany do konsultacji.
Przypominam o innym projekcie, dotyczącym uproszczonej ewidencji przychodów. Pisałam o nim w lutym (link do newslettera znajduje się tutaj), który zakładał zwiększenie progu przychodów uprawniających do prowadzenia uproszczonej ewidencji ze 100 do 300 tys. złotych dla kół gospodyń wiejskich oraz innych organizacji pozarządowych (ale bez organizacji posiadających status organizacji pożytku publicznego). Projekt w lutym wrócił do wnioskodawców i do dziś nic w tej materii się nie zmieniło.
Komunikat MKiDN ws. zmiany systemu do składania wniosków
Na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pojawił się komunikat, informujący o prowadzonych pracach w dotychczasowym systemie obsługi programów grantowych. Od 20 maja do 11 czerwca br. nie będzie możliwości aktualizacji wniosków w systemie obsługi programów grantowych. Wynika to z prowadzonego procesu migracji danych z systemu EBOI do nowego systemu roGRANT. Jak czytamy dalej w komunikacie, aktualizowanie wniosków w nowym systemie ma zostać umożliwione do 11 czerwca i będą w nim dostępne dane (wnioski i aktualizacje), które wcześniej były zapisywane EBOI.
Koniec zbiórek na Facebooku
Działalność fundraisingowa organizacji trzeciego sektora jest prowadzona na wielu płaszczyznach i przy użyciu różnych środków. Już w lipcu zniknie z serwisów Facebook oraz Instagram funkcja umożliwiająca organizacjom trzeciego sektora prowadzenie zbiórek na cele dobroczynne. Do 30 czerwca dotychczas istniejące zbiórki będą aktywne, a do 15 lipca pozyskane środki zostaną przekazane organizatorom.
Brak funkcji prowadzenia zbiórek na cele dobroczynne nie wyklucza możliwości informowania o nich na Facebooku i Instagramie. Wymaga natomiast przekierowania użytkowników na stronę zewnętrzną.
Wzrost płacy minimalnej od lipca
Tegoroczna minimalna stawka godzinowa oraz minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 roku zostały wprowadzone w styczniu i ulegną kolejnej zmianie już w lipcu. Treść rozporządzenia wprowadzającego zmiany znajdziecie klikając tutaj.
Od 1 lipca stawka godzinowa wyniesie 28,10 zł brutto przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 4300 zł brutto.
Zatwierdzenie sprawozdania finansowego
Na przygotowanie i podpisanie sprawozdania mieliśmy czas do 31 marca. Do 30 czerwca musi ono zostać zatwierdzone przez odpowiedni organ organizacji (np. walne Zgromadzenie członków). Od momentu zatwierdzenia sprawozdania przysługuje nam 15 dni na jego wysłanie – najpóźniej możemy to zrobić 15 lipca.
Przypominam, że obowiązkami sprawozdawczymi objęte są wszystkie jednostki stosujące ustawę o rachunkowości tj. jednostki sektora prywatnego, organizacje non-profit oraz jednostki sektora finansów publicznych. Oznacza to, że te organizacje, które w danym roku prowadziły uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów są z tego obowiązku sprawozdawczego zwolnione.
Nie zapomnijcie:
Organizacja pozarządowa z działalnością gospodarczą wysyła sprawozdanie do KRS – należy to zrobić poprzez system EKRS, który możecie znaleźć tutaj.
Organizacja pozarządowa bez działalności gospodarczej wysyła sprawozdanie do szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – należy to zrobić poprzez aplikację e-sprawozdania (link do aplikacji znajdziecie tutaj).
Posiedzenie Rady NIW-CRSO III kadencji
W kwietniu pisałam o drugim posiedzeniu Rady NIW-CRSO III kadencji (treść newslettera znajdziesz tutaj). 6 maja Rada kontynuowała swoje posiedzenie. Tematem dyskusji były wyniki Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich PROO na lata 2018-2030, edycja 2024, gdzie wspomniano o uruchomieniu naborów wniosków w programie PROO 5. Ponadto, Rada rozmawiała o trwającym naborze do Komitetów Sterująco Monitorujących programy NIW-CRSO. Na stronie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego znajdują się informacje o prowadzonym naborze (link do strony jest tutaj).
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021–2030.