Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Dziękujemy za właściwą reakcję wobec sieci Auchan!

Dziękujemy za właściwą reakcję wobec sieci Auchan! Mateusz Butkiewicz/unsplash.com

Drodzy Uczestnicy akcji petycyjnej!

Gdy w rocznicę rosyjskiej inwazji portale Le Monde, BellingcatThe Insider opublikowały materiały zebrane w ramach wspólnego śledztwa, wiedzieliśmy, że powinno się to spotkać z adekwatną reakcją.

Z udostępnionych materiałów wynikało, że rosyjskie oddziały Auchan przekazywały dane swoich pracowników urzędom rekrutacyjnym i pomagały wysyłać ich na front w ramach mobilizacji. Sieć miała także pozwalać na wręczanie wezwań wojskowych na terenie sklepu w czasie wykonywania pracy. Okazało się też, że sieć była zaangażowana w organizowanie pomocy dla rosyjskich wojsk atakujących Ukrainę. Redakcje dotarły do wiadomości wysyłanych sobie przez pracowników oraz listy produktów wkładanych do paczek.

Nie mogliśmy przejść obok tego obojętnie. 27 lutego rozpoczęliśmy naszą akcję skierowaną do sieci Auchan. Uważaliśmy, że wspieranie rosyjskiej armii to działanie zasługujące na jednoznaczne potępienie. Podjęliśmy szereg działań, które miały pokazać sieci, że na polskim rynku taka postawa nie jest akceptowana.

Świat nie musi być czarno-biały! Chcesz oglądać go we wszystkich odcieniach? Przekaż 1,5% na Klub Jagielloński! Numer KRS: 0000128315.

Przygotowaliśmy petycję do władz Auchan, w której przedstawiliśmy wszystkie argumenty przemawiające za tym, aby sieć zakończyła swoją działalność w Rosji. Dodatkowo postanowiliśmy włączyć w akcję polskich przedsiębiorców, którzy mogliby wywrzeć presję na władzach Auchan. Wysłaliśmy maile do 100 firm otrzymujących najwięcej, czyli 100, punktów w aplikacji Pola (maksymalną liczbę punktów w Poli może otrzymać firma, która jest zarejestrowana w Polsce, produkuje w kraju i należy do polskiego kapitału). Zadaliśmy firmom następujące pytania:

  1. Czy Państwa firma rozważała lub rozważa rezygnację z dystrybucji Państwa produktów w sieci Auchan?
  2. Jeżeli obowiązują Państwa dłuższe umowy współpracy, w jakim terminie będzie możliwe rozważenie dalszej współpracy z francuską siecią?
  3. Czy Państwa firma rozważała lub rozważa niepodejmowanie żadnych działań marketingowych i reklamowych we współpracy z siecią Auchan, wliczając w to promocje na oferowane przez Państwa produkty?
  4. Czy przewidują Państwo zerwanie współpracy z siecią Auchan, jeśli ta nie wprowadzi klarownych i wiarygodnych procedur pozwalających wykluczyć podobne zdarzenia w przyszłości?
  5. Czy istnieją jakieś warunki, których spełnienia oczekują Państwo od sieci Auchan, by kontynuować współpracę finansową? Czy jest to wycofanie sieci z Rosji lub może określona pomoc finansowa dla Ukrainy, ukraińskich uchodźców i wojska broniącego się przed rosyjską agresją dotąd ignorowaną przez Auchan?

Następnym krokiem było zorganizowanie konferencji prasowej pod sklepem Auchan. Zaprosiliśmy na nią media branżowe i ogólnopolskie. Wystąpienia naszego zespołu rejestrowały Polsat News, TV Trwam, Polskie Radio, Radio ZET i Polska Agencja Prasowa. Od tego momentu wszystko ruszyło. Zaczęło się zbieranie podpisów pod petycją i wysyłanie maili do firm.

Pierwszy próg naszej petycji wynosił 1000 podpisów i udało się go osiągnąć w kilka godzin. Kolejne progi 2 i 3 tys. przekraczaliśmy błyskawicznie, a sieć Auchan na bieżąco otrzymywała raporty z kolejnymi podpisami. Początkowo próg 5 tys. podpisów wydawał się wyzwaniem, jednak udało nam się go osiągnąć w zaskakująco szybkim tempie. Ostatecznie 7 178 osób postanowiło jasno zakomunikować sieci Auchan, co myśli na temat jej działań.

Równolegle udzielaliśmy wywiadów i komentarzy. Łącznie nasza inicjatywa pojawiła się w 28 mediach! Pisali o nas m.in. Wiadomości Handlowe, Portal Spożywczy, Bezprawnik, Gazeta Lubelska, Radio Eska, Wirtualne Media, Kraków Wyborcza, Dla Handlu, Polskie RadioTVP Info. Wiele redakcji radiowych, telewizyjnych i internetowych podawało dalej informację o naszej petycji.

Otrzymaliśmy też 4 odpowiedzi od firm – Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, Jamar Szczepaniak Sp. j., OSM Łowicz i Victus Sp. j. Choć było ich znacznie mniej, niż się spodziewaliśmy, to wynika z nich jednoznacznie, że sieć Auchan podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie zarzutów, jakie padają pod jej adresem. Przykładem jest następująca odpowiedź Spółdzielni mleczarskiej Mlekpol w Grajewie:

„Firma Mlekpol prezentuje w tym przypadku wzorcową postawę. Jednocześnie potępia wsparcie dla sił agresora i nie podejmuje gwałtownych działań w trosce o każdego ze swoich dostawców. W dodatku firma podjęła kontakt z oskarżoną siecią w celu wyjaśnienia sprawy, co już samo w sobie przyczynia się do wytworzenia presji na władze Auchan. Dokładnie takiej postawy oczekiwaliśmy”.

Nie wszystko szło jednak gładko. W drugiej części naszej akcji zapytaliśmy o współpracę z Auchan firmy wymienione na stronie sieci, czyli Glovo, Allegro, Everli i Volt. Napisaliśmy również do wszystkich gazetek i aplikacji zakupowych z pytaniem, czy nadal chcą uwzględniać w swoich materiałach informacje z tej sieci. Wykonywaliśmy mnóstwo telefonów do firm, które niestety pozostały bez odpowiedzi.

Mocno oberwaliśmy także w mediach i sferze publicznej. Dostawaliśmy mnóstwo nieprzychylnych komentarzy i reakcji, takich jak ta:

Mimo stresu i nadgodzin podchodziliśmy do sprawy z ogromną determinacją, gdy widzieliśmy wzrastający z dnia na dzień licznik podpisów. Dzięki Wam wiemy, że takie akcje pozwalają pokazać konkretną moralną propaństwową i prowspólnotową postawę.

Warto dodać, że nasza inicjatywa była pokłosiem międzynarodowej akcji. Dzięki działaniom śledczym międzynarodowych portali, m.in. sieć Leroy Merlin ogłosiła wycofanie się z Rosji. Stosowne działania podejmują również sami Ukraińcy, którzy prowadzą na bieżąco listę międzynarodowych sponsorów wojny. Prezydent Zełenski zlecił także parlamentowi zajęcie się postulatami petycji o oznakowaniu produktów firm prowadzących działalność w Rosji.

Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję za podpisanie naszej petycji. Śledźcie nasze działania regularnie i wypatrujcie kolejnych, podobnych inicjatyw.

Z wyrazami szacunku,
Mateusz Perowicz
Koordynator aplikacji Pola. Zabierz ją na zakupy

Publikacja nie została sfinansowana ze środków grantu któregokolwiek ministerstwa w ramach jakiegokolwiek konkursu. Powstała dzięki 1% podatku przekazanemu nam przez Darczyńców Klubu Jagiellońskiego. Dziękujemy! Dołącz do nich, wpisując nasz numer KRS przy rozliczeniu podatku: 0000128315.

Dlatego dzielimy się tym dziełem otwarcie. Ten utwór (z wyłączeniem grafik) jest udostępniony na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Zachęcamy do jego przedruku i wykorzystania. Prosimy jednak o podanie linku do naszej strony.