Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Paszcza: Elon Musk przejdzie szybką lekcję mediów społecznościowych na żywym organizmie

Paszcza: Elon Musk przejdzie szybką lekcję mediów społecznościowych na żywym organizmie Grafikę wykonała Julia Tworogowska.

Elon Musk kupił Twittera, ale zamieszanie wokół spółki nie ustaje. Nie wiadomo dokładnie ilu pracowników zwolnił nowy właściciel i jakie będą skutki płatnej weryfikacji kont na Twitterze. Część użytkowników już przenosi się do konkurencji. O chaosie wokół przejęcia Twittera przez ekscentrycznego miliardera opowiada Bartosz Paszcza w podcaście Dariusza Rosiaka Raport o stanie świata.

Mniej więcej od kwietnia, od kiedy stało się jasne, że Elon Musk chce przejąć Twittera, wszyscy zastawiają się nad tym, jaki tak naprawdę przyświeca mu cel. Celów może być parę. Mamy aspekty bizesowe, jednak wiele osób zastanawia się, jak zarobić pieniądze na Twitterze, na którym od lat obserwujemy stagnację i spadek aktywności użytkowników.

Innym aspektem są polityczne ambicje Elona Muska. Być może chce on wejść na scenę polityczną jako osoba, która rozwiąże nasze problemy z moderacją mediów społecznościowych. Komentarze Muska dotyczące wojny na Ukrainie czy sytuacji Tajwanu pokazują, że Musk coraz śmielej zaczyna mówić o tym, co się wydarza i co powinno wydarzać się na świecie.

Walka o wolność słowa i interes biznesowy będą cały czas w zwarciu, głównie dlatego, że Twitter do tej pory zarabiał tak jak inne media społecznościowe, czyli na reklamach. A reklamodawcy co do zasady chcą operować w bezpiecznej przestrzeni, w której reklama ich produktu nie będzie się wyświetlać wokół, dajmy na to, rasistowskich postów. Jak jednocześnie realizować swoje górnolotne cele obrony wolności słowa oraz tworzenia przestrzeni debaty publicznej w Internecie z bardzo pilnym interesem biznesowym?

Elon Musk przejdzie szybką lekcję mediów społecznościowych na żywym organizmie i my wszyscy przy okazji też ją przejdziemy. Panuje ogromny chaos, sam Musk przyznaje się, że przez pierwsze miesiące zobaczymy na Twitterze wiele eksperymentów (takich jak słynna już płatna weryfikacja za osiem dolarów), z których część będzie udana i tylko ta część, która zda egzamin, zostanie na stałe. Jednak Twitter, w przeciwieństwie do poprzednich biznesów Muska, to nie jest problem inżynieryjny, tylko wielki mechanizm społeczny – to są ludzie, którzy tworzą sieć społecznościową.

Musk przez długi czas starał się przedstawiać jako adwokat wolności słowa. Wiele mediów uznaje go za republikanina, jednak jeszcze kilka lat temu Musk nie miał z republikanami nic wspólnego.

Ideologia, jaką kieruje się Musk, to tzw. long-termism, czyli skupianie się na wyzwaniach cywilizacyjnych i zajmowanie się problemami, które mogłyby doprowadzić do zagłady cywilizacji. Z perspektywy tej ideologii nie warto zajmować się np. głodem na świecie, bo dotyczy on „tylko” kilku milionów ludzi, warto natomiast zajmować się eksploracją kosmosu czy zakładaniem kolonii na Marsie.

A co słychać w firmie Meta? Metawersum jest bardzo odważną zmianą kierunku wielkiej korporacji, jedną z najodważniejszych w ostatnich 20, 30 latach. Problemy związane z moderacją treści na Facebooku, kumulacja kryzysów, presja regulacyjna – to wszystko spowodowało, że Mark Zuckerberg już teraz zdecydował się podjąć czegoś, do czego nie mamy jeszcze wystarczająco sprawnej technologii.

Różne metawersa i wirtulane światy często wyglądają bardzo topornie i są one na razie mało użyteczne. Zobaczymy, w którym kierunku to pójdzie, jednak Zuckerberg obecnie naraża się na ogromną krytykę. Kurs akcji firmy Meta spada cały czas, co doprowadziło do tego, że Zuckerberg podjął decyzję o dużych zwolnieniach.