Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Wielkie korporacje pod lupą UOKiK. Po karach dla Biedronki, Eurocash i Intermarche, 140 mln zł zapłaci Kaufland

przeczytanie zajmie 6 min
Wielkie korporacje pod lupą UOKiK. Po karach dla Biedronki, Eurocash i Intermarche, 140 mln zł zapłaci Kaufland Źródło: 7C0 - flickr.com

76 mln zł kary dla Eurocash, 723 miliony zł kary dla Biedronki i zobowiązanie do uiszczenia zaległych płatności wraz z odsetkami dostawcom dla SCA PR Polska (Intermarche) to dotychczasowe osiągnięcia Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w walce nieprawidłowościami na rynku detalicznym. Najnowsze działanie urzędu to 140 mln zł kary dla sieci Kaufland.

„W kwietniu 2020 r. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania, w którym sprawdził, czy 100 największych podmiotów na rynku rolno-spożywczym nie wykorzystuje przewagi kontraktowej wobec mniejszych partnerów handlowych, w tym rolników. Dzięki tej interwencji większość przedsiębiorców wypłaciła zaległe pieniądze dostawcom na łączną kwotę ponad pół miliarda złotych, a także usunęła kwestionowane zapisy z polityk handlowych oraz zawartych kontraktów” – informował Urząd w sprawie postępowania wobec SCA PR Polska (Intermarche).

Najdotkliwszą karę, 723 miliony zł, otrzymało Jeronimo Martins, właściciel sieci Biedronka. „Urząd twierdzi, że spółka w arbitralny sposób narzucała dostawcom niektóre rabaty. Jak podał w poniedziałek UOKiK, z informacji zebranych przez urząd antymonopolowy wynika, że kontrahenci byli informowani o konieczności udzielenia rabatu dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, po zrealizowaniu dostaw”- informował Dziennik Gazeta Prawna. Zdaniem UOKIK nieuczciwie przewagę kontraktową wykorzystywała również Grupa Eurocash, za co otrzymała 76 mln zł kary.

Najnowsza decyzja Urzędu dotyczy sieci Kaufland, która została ukarana w dwóch decyzjach prezesa UOKiK. „Pierwsza decyzja dotyczy relacji spółki Kaufland Polska Markety z dostawcami produktów rolnych i spożywczych. Przedsiębiorca ustalał warunki współpracy z niektórymi z nich już po rozpoczęciu danego roku. W takich sytuacjach, przy przedłużających się negocjacjach umowy na kolejny rok, dostawca nie wiedział, na jakich warunkach realizował dostawy w okresie od początku roku do dnia podpisania umowy. W nowym kontrakcie często wprowadzane były dodatkowe rabaty lub spółka podwyższała wysokość dotychczasowych, a dostawcy musieli zapłacić wyrównanie z tego tytułu. W praktyce oznaczało to wsteczne obniżenie już zapłaconej ceny sprzedaży produktów do sieci Kaufland za okres od początku roku do dnia podpisania nowej umowy” – czytamy na stronie UOKiK.

Druga kara została nałożona za błędne oznakowanie warzyw i owoców: „Kontrole Inspekcji Handlowej potwierdziły, że w sklepach sieci Kaufland Polska Markety systematycznie dochodzi do sytuacji, w których na wywieszkach warzyw przekazywane są nieprawdziwe informacje na temat ich pochodzenia geograficznego. Inspektorzy porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych lub jednostkowych oraz w dokumentach dostawy. Przykładowo, marchew w sklepie w Kaliszu miała pochodzić z Polski, jak wynikało z wywieszki, a na opakowaniu zbiorczym widniała Holandia; w placówce w Brzegu ziemniaki, zgodnie z wywieszką, miały być z Polski, a na opakowaniu zbiorczym – z Niemiec”, jak czytamy na stronie Urzędu.

Materiał opracował Mateusz Perowicz.