Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

10 milionów patriotycznych wyborów. Jak być patriotą nie tylko od święta?

Aż 84% badanych Polaków deklaruje, że zwraca uwagę na polskość produktów w czasie zakupów. W przypadku artykułów spożywczych to wedle deklaracji ankietowanych jedno z kluczowych kryteriów obok jakości, ceny i składu – ważniejsze choćby od wysokiej rozpoznawalności marki. Trzech na czterech konsumentów deklaruje, że w ich koszykach znalazłoby się więcej polskich towarów, gdyby mieli rzetelną informację na ten temat lub narzędzie pozwalające sprawdzić pochodzenie produktu w czasie zakupów. Połowa badanych jako potencjalnie przydatną dla siebie ocenia aplikację Pola, która jest takim właśnie narzędziem tworzonym przez Klub Jagielloński – wynika z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą PBS na zlecenie PGE Polskiej Grupy Energetycznej.



Pandemia COVID-19 przyniosła ożywienie zainteresowania patriotyzmem gospodarczym, którego pierwszą falę obserwowaliśmy, w przybliżeniu, w latach 2014-2016. Doświadczenie ograniczeń życia społecznego i gospodarczego wraz z widmem, dotąd na szczęście nieziszczonym, gospodarczej stagnacji w efekcie obostrzeń wywołało w Polakach postawę solidarności również na gruncie wyborów konsumenckich. Jednocześnie z nową intensywnością prowadzone były i są różnego rodzaju kampanie promocyjne, społeczne i marketingowe odwołujące się, rzeczywistej lub pozorowanej, „polskości” produktów. Realizowane były zarówno przez państwo – instytucje publiczne i spółki skarbu państwa – jak i przez podmioty społeczne i biznesowe, w tym firmy z zagranicznym kapitałem. Warto zadać sobie pytanie, jaki jest efekt tych inicjatyw.

Agencja badawcza PBS na zlecenie PGE Polskiej Grupy Energetycznej przeprowadziła obszerne badanie ilościowe dotyczące postaw zakupowych Polaków, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki związanej z pochodzeniem produktów. Dostarcza ono nowych, ciekawych, i przede wszystkim, aktualnych informacji na temat tego, jak konsumenci postrzegają problematykę patriotyzmu gospodarczego i jak ją definiują. Badanie przeprowadzono w maju 2021 r. metodą wywiadów internetowych CAWI na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1011 dorosłych Polaków.

Badania potwierdziły, że polskość produktu należy do kluczowych kryteriów, które Polacy wskazują podejmując wybory zakupowe, szczególnie w przypadku produktów spożywczych. Mając możliwość wskazaniach trzech kryteriów branych pod uwagę przy okazji zakupów 35% Polaków (w tym 8% jako pierwsze wskazanie) zwróciło uwagę właśnie na to, „czy produkt jest polski”.

Klub Jagielloński od sześciu lat stara się przekonywać jak ważna jest świadoma konsumpcja. Wiemy jak znaczącą rolę odgrywa każdy pojedynczy zakup, dokonywany przy sklepowej półce. Dlatego nasze działania mają na celu zwiększenie świadomości konsumenckiej i dostarczanie narzędzi niezbędnych do podjęcia świadomego wyboru. Najlepszym tego wyrazem jest wydawana przez Klub Jagielloński aplikacja Pola. Zabierz ją na zakupy, która dostarcza użytkownikom podstawowych informacji o producencie danego produktu. Dzięki temu konsument może zweryfikować każdego przedsiębiorcę i podjąć świadomą decyzję.

„Jest to doskonały przykład na to, w jaki sposób możemy być patriotą na co dzień, a nie tylko z okazji kilku państwowych świąt. Każda decyzja zakupowa ma znaczenie i przekłada się na kondycję naszej gospodarki i stan infrastruktury publicznej w naszej najbliższej okolicy. Idea patriotyzm gospodarczego boryka się wieloma szkodliwymi mitami. Takimi jak kod 590, czy oznaczenie „Produkt Polski”. Wiele funkcjonujących na rynku oznaczeń, nie uwzględnia kryterium kapitału, które według badań jest bardzo istotne dla wielu Polaków” – komentuje Mateusz Perowicz, koordynator aplikacji Pola.

Z okazji urodzin aplikacji Pola publikujemy ranking najczęściej skanowanych firm w historii aplikacji. Łączna liczba zeskanowanych produktów przekroczyła już 10 milionów. Zestawienie, które przygotowaliśmy, jest więc odzwierciedleniem wielu decyzji konsumenckich i preferencji zakupowych Polaków. Pełny ranking pod tytułem „Liderzy świadomej konsumpcji. Najczęściej skanowane firmy aplikacji Pola” zostanie zaprezentowany 18 listopada w krakowskiej siedzibie Klubu Jagiellońskiego, na Rynku Głównym 34 o godz. 16:00.

Pierwsze trzy miejsca w tym zestawieniu zajęły kolejno firmy: Tymbark – MWS Sp. z o.o. Sp. k., Lidl Polska, Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita. Ranking powstał w ramach współpracy z partnerem aplikacji Pola, Grupą PGE, która zainicjowała kampanię, społeczną Polskie kupuję to! Pełna wersja rankingu będzie dostępna online w dniu wydarzenia.

Wydarzenie jest dedykowane członkom Klubu Przyjaciół Poli, przedsiębiorcom, którzy wspierają rozwój aplikacji Pola. Więcej informacji pod nr. tel. 660 010 034 lub adresem: [email protected].