Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Czy Polskę stać na samochód elektryczny? Skarb Państwa udziela wsparcia dla dalszych prac nad projektem IZERA

przeczytanie zajmie 4 min
Czy Polskę stać na samochód elektryczny? Skarb Państwa udziela wsparcia dla dalszych prac nad projektem IZERA https://unsplash.com/photos/xfaYAsMV1p8

Skarb Państwa angażuje się w finansowanie przedsięwzięcia budowy marki polskiego samochodu elektrycznego IZERA. Kwota dokapitalizowania pozwoli na sfinansowanie kolejnego etapu rozwoju tego projektu. Czy angażowanie publicznych środków w ten projekt jest racjonalne i czy jego realizacja może się przyczynić do uzyskania nowych kompetencji w gospodarce? 

Na mocy umowy inwestycyjnej Skarb Państwa obejmie większościowy udział w ElectroMobility Poland S.A. i przeznaczy 250 mln złotych na sfinansowanie kolejnego etapu prac nad wdrożeniem projektu budowy samochodu elektrycznego IZERA. Według prezesa ElectroMobility Poland, „zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność”. Podkreśla, że projekt wchodzi obecnie w kolejną, bardziej zaawansowaną fazę rozwoju: „Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy”.

Od momentu ogłoszenia w grudniu informacji na temat lokalizacji inwestycji w Jaworznie, trwają prace nad pozyskaniem dostawców zainteresowanych współpracą przy realizacji projektu. „Dysponujemy precyzyjnymi analizami potencjału lokalnej branży oraz specjalizacji obecnych na rynku firm. (…) Otrzymujemy także bardzo dużo pytań i ofert od firm zainteresowanych współpracą przy rozwoju naszego projektu” – mówi Beata Białoń-Dudek, dyrektor Łańcucha Dostaw w ElectroMobility Poland. Na potencjał regionu wskazuje także dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej SSE S.A., który podkreśla, że „o wyborze lokalizacji na Śląsku przede wszystkim zadecydowały kompetencje regionu w sektorze automotive, duża liczba dostawców i poddostawców, z których będzie mógł skorzystać projekt Izery.”

Na łamach Klubu Jagiellońskiego pisaliśmy już o projekcie IZERA. Podkreślaliśmy wtedy, że „samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, a projekt Izery ma odpowiadać na te trendy. Polski samochód elektryczny może być istotnym bodźcem rozwoju dla naszej gospodarki.”

Wydaje się, że rozpatrywanie projektu IZERA jedynie w kontekście zaangażowania środków publicznych czy lokalizacji inwestycji powoduje, że dyskusja staje się jednostronna. Ulokowanie projektu na Śląsku, w którym znajduje się najwięcej firm z sektora motoryzacyjnego – m. in. producentów części i komponentów skupionych także w klastrze Silesia Automotive&Advanced Manufacturing – wydaje się uzasadnione z punktu widzenia powodzenia projektu zbudowania łańcucha dostaw dla fabryki w Jaworznie.

Należy mieć też na uwadze możliwość pozyskania nowych kompetencji, których z uwagi na brak krajowego producenta samochodów obecnie nie posiadamy. Produkcja samochodu elektrycznego może przyczynić się do ich zdobycia i umożliwi wejście na rynek samochodów elektrycznych producenta z Polski.

Materiał opracował Mirosław Pachucki.