Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Chińczycy rezygnują z inwestycji w Brzegu Dolnym. Niemcy pokonają nas na rynku producentów baterii do pojazdów elektrycznych?

Chińczycy rezygnują z inwestycji w Brzegu Dolnym. Niemcy pokonają nas na rynku producentów baterii do pojazdów elektrycznych? Science in HD/unsplash.com

Polska powoli traci pozycję jednego z wiodących w Europie producentów baterii do samochodów elektrycznych. Nowe fabryki coraz częściej planowane są za naszą zachodnią granicą, a ostatnio z inwestycji w Brzegu Dolnym wycofała się Shida Shenghua Chemical Group.

Wraz ze wzrostem sprzedaży samochodów elektrycznych rośnie także zapotrzebowanie na ich podstawowy komponent, jakim są baterie. Analitycy szacują europejskie zapotrzebowanie w 2025 r. na 300 GWh i przewidują jego podwajanie się co każde 5 lat. Jeszcze niedawno wydawało się, że to właśnie Polska stanie się centrum produkcji baterii i komponentów do baterii, a udział naszego kraju w rynku rósł kosztem dotychczasowych producentów z Azji Wschodniej. Nad Wiśłę właśnie spoglądali zagraniczni inwestorzy, a prawdziwym „game changerem” była inwestycja LG Energy Solution, której fabryka pod Wrocławiem ma wkrótce dostarczać rocznie ogniwa o mocy 100 GWh.

Wydawało się, że kolejnym krokiem w budowaniu roli kluczowego producenta komponentów do baterii elektrycznych będzie powstanie w Brzegu Dolnym instalacji do produkcji węglanów organicznych. Umowa podpisana została w marcu 2019 r. i docelowo przewidywała powstanie w ciągu dwóch lat instalacji zdolnej do produkcji 20 tysięcy ton węglanów rocznie. Koszt tej inwestycji szacowano na około 27 milionów dolarów. Chińska firma miała wnieść “know-how” i udzielić licencji na technologię, podczas gdy lokalny partner odpowiedzialny miał być m.in. za udostępnienie i przygotowanie terenu pod fabrykę.

Inwestycja nie dojdzie jednak do skutku. W zeszłym tygodniu (4 czerwca) Shandong Shida ogłosiła, że wycofuje się z inwestycji, jako powód podając, niemożność uzyskania zgód lokalnych władz i niepewność co do dalszej opłacalności tego typu inwestycji wobec wpływu, jaki miała mieć pandemia COVID-19 na ten rynek. Takiego obrotu spraw można było oczekiwać od końca marca, kiedy to PCC Rokita poinformowała o ewentualnej realizacji inwestycji poza strukturami spółki i nieprzedłużaniu powyższej umowy.

Źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Chinczycy-rezygnuja-z-inwestycji-w-elektromobilnosc-w-Polsce-8128370.html

Nie byłby to pierwszy raz gdy oczekiwania chińskiej firmy nie przystają do polskich realiów, a współpraca z dalekowschodnimi partnerami stanowi niemałe wyzwanie. Pewien wpływ mogły też mieć powody obiektywne, takie jak ceny energii elektrycznej i bliskość do odbiorców produktów, podawane niekiedy dla wyjaśnienia, dlaczego nowe inwestycje tego typu coraz częściej planowane są m.in. w Niemczech.