Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna. Możesz nas wesprzeć przekazując 1,5% podatku na numer KRS: 0000128315.

Informujemy, że korzystamy z cookies. Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony.

Bruksela chce zmusić polski rząd do zwiększenia funduszy dla największych miast

przeczytanie zajmie 3 min
Bruksela chce zmusić polski rząd do zwiększenia funduszy dla największych miast Photo by Adam Borkowski on Unsplash

W trakcie konsultacji projektu Krajowego Planu Odbudowy (KPO) najwięcej uwag do poszczególnych komponentów zgłaszali przedstawiciele miast. Wskazywali, że czują się dyskryminowani, a zdecydowana większość pieniędzy z Funduszu Odbudowy ominie miasta. Wygląda na to, że ich uwagi zostaną uwzględnione. Przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) zapowiadają, że w ostatecznej wersji dokumentu znajdą się większe fundusze na transport szynowy w miastach oraz inwestycje w „miasta zielone i odporne”. 

Czytasz właśnie nowy rodzaj materiału na naszym portalu. W krótki sposób informujemy Cię o tym, co ważne z perspektywy naszych priorytetów. Wesprzyj nas darowizną lub przekaż nam 1% podatku.

„Po uwagach Komisji Europejskiej oraz po naciskach samorządów i opozycji rząd zgodził się skorygować KPO.  Jak wynika z naszych ustaleń, Bruksela chce, by polski projekt zaprezentowany pod koniec lutego został przeformułowany. Takie sygnały płyną co najmniej z dwóch dyrekcji generalnych KE. Polska ma w KPO pokazać konkretnie, jakie reformy zamierza przeprowadzić i jaki efekt planuje uzyskać. Bruksela podziela również zastrzeżenia podnoszone przez samorządy, by w KPO znalazły się pieniądze na tabor szynowy w miastach. Początkowo rząd planował wyłącznie zakup niskoemisyjnych autobusów. Większe miasta uznały to za dyskryminację, bo to rozwiązanie skierowane do mniejszych ośrodków” – czytamy na łamach Dziennika Gazety Prawnej.

[PRZECZYTAJ RAPORT CAKJ „JAK WYDAMY PONAD 100 MILIARDÓW? ANALIZA PROJEKTU KRAJOWEGO PLANU ODBUDOWY”]

Na niewłaściwe potraktowanie miast w ramach Krajowego Programu Odbudowy zwracali uwagę eksperci Centrum Analiz KJ w niedawno wydanym raporcie. Dyrektor CAKJ Paweł Musiałek wskazywał, że „konstrukcja KPO sprawia, że jedynie niewielka pula trafi bezpośrednio do samorządów, a zdecydowana większość pójdzie na cele realizowane przez instytucje centralne. Wydaje się, że KPO powinien w zdecydowanie większym stopniu uwzględniać potrzeby miast, a dwa miliardy na tak szeroki priorytet jak »zielona adaptacja miast« są kwotą zdecydowanie za niską. Szczególnie brakuje wsparcia dla transportowych inwestycji miast, zwłaszcza tych opartych na transporcie szynowym”.

Jednym z wyzwań horyzontalnych, które nakreślono w KPO jest zrównoważony rozwój terytorialny.

„Rozczarowuje także brak rozwiązań dotyczących miast średnich trącących funkcje gospodarcze. Strategia nie wskazuje sposobu wyjścia z pułapki rozwojowej tej kategorii miast. Brakuje namysłu nad przyczynami negatywnych procesów rozwojowych i sposobów ich rozwiązania. Wymagałoby to analizy barier rozwojowych ośrodków i wskazania konkretnych interwencji. Nikt do tej pory nie zdiagnozował, jakie są najważniejsze potrzeby rozwojowe konkretnych miast. Działania takie jak przygotowanie terenów inwestycyjnych czy wsparcie dla kształcenia zawodowego rozwiązują te problemy „na ślepo”, bez wymaganej priorytetyzacji. W wielu przypadkach nie będą więc lekiem na właściwą chorobę” – argumentował ekspert CAKJ Karol Wałachowski.