Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy niepartyjnym, chadeckim środowiskiem politycznym, które szuka rozwiązań ustrojowych, gospodarczych i społecznych służących integralnemu rozwojowi człowieka. Portal klubjagiellonski.pl rozwija ideę Nowej Chadecji, której filarami są: republikanizm, konserwatyzm, katolicka nauka społeczna.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Konserwatysta wobec sztuki współczesnej [MURZYN]

przeczytanie zajmie 3 min

Podczas seminarium postaramy się zarysować typologię postaw twórczych współczesnych artystów fotografików, prześledzić ich społeczno-polityczny kontekst oraz jak ich dzieła były i są odczytywane w obiegu kulturalnym. Zastanowimy się nad warunkami przenoszenia przez fotografię konkretnych wartości i znaczeń, biorąc pod uwagę szerokie spektrum zjawisk fotografii XX i początku XXI wieku.

Bo obrazoburcza, bo niezrozumiała, bo zbyt krzykliwa i egzaltowana, bo rezygnująca z linearnej narracji, bo szydząca z Boga i lewacka. Konserwatysta z miejsca odrzuca sztukę współczesną jako sprzeczną z wartościami, które wyznaje. Tutaj nie ma miejsca na dyskusje. Nie można akceptować czegoś jawnie szydzącego z tradycji. Wystarczy przecież wizyta w galerii, modnym teatrze czy obejrzenie „ambitnego filmu” polecanego przez liberalnych znajomych, aby utwierdzić się we własnych uprzedzeniach.

Jednak czy rzeczywiście tak się rzeczy mają? Może konserwatyści są niewolnikami stereotypów i własnej ignorancji? Dlaczego sądzimy, że powierzchowne wrażenia zwalniają nas z wiedzy na temat sztuki powstałej przez ostatnie 70 lat? Czy można uważać się za inteligenta, nie znając dzieł powszechnie uznawanych dziś za istotne i przełomowe? Czy istnieją twórcy, którzy potrafią łączyć konserwatywny światopogląd ze sztuką współczesną? Jak to w ogóle jest możliwe?

Spotkanie, w ramach cyklu „Konserwatysta wobec sztuki współczesnej”, prowadzone przez moderującego cykl, dr hab. Łukasza Murzyna, dotyczyć będzie wybranych strategii współczesnej fotografii artystycznej. Zaproponowany tytuł nawiązuje do myśli Susan Sontag, której propozycje krytycznego oglądu medium fotograficznego będą jedną z perspektyw poddawanych analizie i dyskusji.

W związku z tym polecamy lekturę książek:
Susan Sontag, Widok cudzego cierpienia, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010,
Roland Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996

Dyskutujemy 9 marca (poniedziałek) o godzinie 18:00 przy Rynku Głównym 34 w Krakowie.

Weź udział w wydarzeniu na Facebooku i pokaż znajomym, że będziesz wtedy z nami.