Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Mobilna Metropolia. Czym są metropolitalne przewozy pasażerskie? [MAZUR]

Formalnie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ma już ponad 2 lata. Jedną z fundamentalnych przesłanek jej tworzenia była chęć poprawy systemu transportowego na zurbanizowanym obszarze, na którym wzajemnie przenikają się poszczególne miasta. Czy ten cel udało się osiągnąć?

Problem z systemem transportowym tak naprawdę pulsował przez wiele lat – utworzony w latach dziewięćdziesiątych Komunikacyjny Związek Komunalny GOP jednoczył większość gmin obszaru dzisiejszej Metropolii i organizował transport publiczny na swoim obszarze. W ostatnim okresie swojego bywał coraz mocniej krytykowany.

Metropolia miała być antidotum na nabrzmiałe przez dziesięciolecia problemy. Z jednej strony, dzięki instytucjonalizacji ustawowej, miała dać nowy impuls dla współpracy samorządów – z drugiej zaś, jako pozbawiona balastu złych skojarzeń i nawyków, mogła stać się „nowym otwarciem” dla pasażerów. Można powiedzieć, że sukcesem Metropolii było doprowadzenie do sytuacji, w której gminy zrzeszone w KZK GOP (a także w tarnogórskim MZKP oraz sygnatariusze porozumienia komunalnego obszaru tyskiego) zdecydowały się na likwidację dotychczasowych struktur i przekazanie zadań transportowych w gestię Metropolii. Powołana do życia jednostka pod nazwą Zarząd Transportu Metropolitalnego tym samym stała się faktycznym organizatorem przewozów gminnych na swoim terenie (równocześnie przewozy te spełniały ustawową definicję komunikacji miejskiej).

Niby dla pasażera nie ma znaczenia, czy wsiada do autobusu będącego przewozem gminnym czy do autobusu będącego przewozem metropolitalnym, jeśli bilet jest ten sam, ale już dla Metropolii ma ogromne znaczenie to, które zadania są zadaniami własnymi Metropolii, które są przewozami metropolitalnymi (w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym), a które zadania – są zadaniami, które Metropolia wykonuje, bo zostały jej powierzone przez gminy (czyli które są przewozami gminnymi w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym). Znaczenie ma choćby dlatego, że przypisuje do poszczególnych linii odpowiednie źródła finansowania.

O tym, czym są metropolitalne przewozy pasażerskie oraz jakie jest ich znaczenie porozmawiamy na spotkaniu 8 października. Będzie to również okazja do rozmowy na temat tego, jak rozłożyć kompetencje pomiędzy Metropolię a jej gminy członkowskie w mocno zagmatwanym porządku prawnym. Spotkanie poprowadzi dr Bartosz Mazur.

Dr Bartosz Mazur – pracuje w jednym z samorządów lokalnych, ponadto wykłada przedmioty specjalistyczne. Współpracował między innymi z Bankiem Światowym oraz Najwyższą Izbą Kontroli, został powołany w skład Rady Społeczno-Gospodarczej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jest autorem ponad 60 prac opublikowanych drukiem, doktorat poświęcił zagadnieniom wprowadzania wspólnych biletów na kolej i komunikację miejską, badając autorską metodą użytkowników biletów pomarańczowych w relacji Katowice – Tychy. Współpracował z Klubem Jagiellońskim przy okazji tworzenia raportów z zakresu transportu.

Spotkanie odbędzie się we wtorek 8 października o godz. 18.00 w Katowicach przy ul. Sienkiewicza 36/16 (lokal na parterze). Wstęp na spotkanie jest wolny.

[DOŁĄCZ DO WYDARZENIA NA FACEBOOKU I BĄDŹ NA BIEŻĄCO]