Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Polityka, rozwój czy dewastacja środowiska? [Stelmaszyk-Świerczyńska, Górski, Hatalski, Smoliński]

przeczytanie zajmie 3 min

Im bliżej wyborów, tym kanał głębszy. Pierwsze symboliczne gesty miały miejsce już 2015 roku, ale dopiero teraz prace rozpoczęły się na dobre. Od momentu wydania pozwolenia na przekop prace ruszyły w ekspresowym tempie. W miejscu, w którym ma powstać kanał, usunięto w ciągu pięciu dni około 23 hektarów lasu. Czy to szansa na rozwój, czy ekologiczna katastrofa, a może tylko przedwyborczy manewr rządu?

Daj znać, że weźmiesz udział w wydarzeniu na Facebooku

lub zarejestruj się, wysyłając do nas maila!

Podjęte działania spotkały się z gwałtowną reakcją aktywistów ekologicznych. W skardze do Komisji Europejskiej podkreślali ingerencję w obecnie istniejący ekosystem mierzej oraz szkody, jakie wyrządzą dalsze działania środowisku objętych obszarem chronionym Natura 2000. Przeciwnicy przekopu zarzucają władzom działania pochopne i nieekonomiczne. Podkreślają koszty, które nie zwrócą się przez setki lat, chodzi m.in o koszt utrzymania odpowiedniej głębokości toru wodnego oraz rozbudowę portu w Elblągu będącą – jak podkreślają – jedynie fanaberią polskiego rządu.

Natomiast władze, podpierając się wieloletnimi badaniami, przekonują nie tylko o ekonomicznej potrzebie wybudowania przekopu, ale również podkreślają jego bezpośredni wpływ na turystykę w regionie. Uwypuklony zostaje również wątek międzynarodowy i uniezależnienie od Federacji Rosyjskiej, która nadal kontroluje jedyne połączenie pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.

Czy przekop naprawdę jest potrzebny? A może to tylko ruch rządu przed nadchodzącymi wyborami? Jak będzie wyglądał rachunek zysków i strat w 2022 roku? Na te, oraz na wiele innych pytań, będziemy próbowali odpowiedzieć razem z naszymi gośćmi, którymi będą:

  • Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – Z-ca Dyrektora Urząd Morski Gdynia ds. Technicznych,
  • Michał Górski – Prezes Zarządu Pętla Żuławska, spółki gmin obszaru Żuław i Zalewu Wiślanego, wspierającej rozwój infrastruktury turystycznej,
  • Tadeusz Hatalski – kapitan statków morskich, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, były dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni,
  • Kazimierz Smoliński – sekretarz stanu w Ministerstwo Infrastruktury.

Debata odbędzie się 15 marca o godzinie 19:00 w Gdańsku, a dokładniej w Olivia Business Centre (Grunwaldzka 472A).

Obserwuj działania naszego gdańskiego oddziału – dynamicznie się rozwijamy!