Polityka, rozwój czy dewastacja środowiska? [Stelmaszyk-Świerczyńska, Górski, Hatalski, Smoliński]
Im bliżej wyborów, tym kanał głębszy. Pierwsze symboliczne gesty miały miejsce już 2015 roku, ale dopiero teraz prace rozpoczęły się na dobre. Od momentu wydania pozwolenia na przekop prace ruszyły w ekspresowym tempie. W miejscu, w którym ma powstać kanał, usunięto w ciągu pięciu dni około 23 hektarów lasu. Czy to szansa na rozwój, czy ekologiczna katastrofa, a może tylko przedwyborczy manewr rządu?
Daj znać, że weźmiesz udział w wydarzeniu na Facebooku
lub zarejestruj się, wysyłając do nas maila!
Podjęte działania spotkały się z gwałtowną reakcją aktywistów ekologicznych. W skardze do Komisji Europejskiej podkreślali ingerencję w obecnie istniejący ekosystem mierzej oraz szkody, jakie wyrządzą dalsze działania środowisku objętych obszarem chronionym Natura 2000. Przeciwnicy przekopu zarzucają władzom działania pochopne i nieekonomiczne. Podkreślają koszty, które nie zwrócą się przez setki lat, chodzi m.in o koszt utrzymania odpowiedniej głębokości toru wodnego oraz rozbudowę portu w Elblągu będącą – jak podkreślają – jedynie fanaberią polskiego rządu.
Natomiast władze, podpierając się wieloletnimi badaniami, przekonują nie tylko o ekonomicznej potrzebie wybudowania przekopu, ale również podkreślają jego bezpośredni wpływ na turystykę w regionie. Uwypuklony zostaje również wątek międzynarodowy i uniezależnienie od Federacji Rosyjskiej, która nadal kontroluje jedyne połączenie pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.
Czy przekop naprawdę jest potrzebny? A może to tylko ruch rządu przed nadchodzącymi wyborami? Jak będzie wyglądał rachunek zysków i strat w 2022 roku? Na te, oraz na wiele innych pytań, będziemy próbowali odpowiedzieć razem z naszymi gośćmi, którymi będą:
- Anna Stelmaszyk-Świerczyńska – Z-ca Dyrektora Urząd Morski Gdynia ds. Technicznych,
- Michał Górski – Prezes Zarządu Pętla Żuławska, spółki gmin obszaru Żuław i Zalewu Wiślanego, wspierającej rozwój infrastruktury turystycznej,
- Tadeusz Hatalski – kapitan statków morskich, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, były dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni,
- Kazimierz Smoliński – sekretarz stanu w Ministerstwo Infrastruktury.
Debata odbędzie się 15 marca o godzinie 19:00 w Gdańsku, a dokładniej w Olivia Business Centre (Grunwaldzka 472A).
Obserwuj działania naszego gdańskiego oddziału – dynamicznie się rozwijamy!