Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Czy Polsce jest potrzebny CPK? [WARSZAWA]

przeczytanie zajmie 2 min

Tematem kolejnej debaty w warszawskim oddziale Klubu Jagiellońskiego będzie jedna z najbardziej kontrowersyjnych inwestycji ostatnich dziesięcioleci czyli Centralny Port Komunikacyjny.

Port „Solidarność” ma stanowić połączenie węzła lotniczego, kolejowego oraz sieci drogowych. Zlokalizowany będzie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, w odległości ok 40 km od Warszawy. Szacowany koszt inwestycji to 30,9 – 34,9 mld PLN. Zakończenie podstawowego procesu inwestycyjnego planowane jest na 2027 r. Początkowo ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a maksymalną przepustowość określa się na poziomie 100 mln pasażerów rocznie. Według szacunków do 2050 roku ma obsługiwać od 40 do 60 milionów pasażerów rocznie.

Uzasadnieniem inwestycji jest brak możliwości rozwoju Lotniska Chopina, w związku z czym konieczne jest znalezienie nowych rozwiązań dla transportu lotniczego w Warszawie. Badania wskazują, że przepustowość warszawskiego lotniska z roku na rok maleje i za kilka lat nie będzie wstanie obsłużyć całego ruchu pasażerskiego. Dodatkowym argumentem jest możliwość stworzenia największego portu lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Podkreślić należy, iż warunkiem koniecznym prawidłowego funkcjonowania Portu „Solidarność” jest rozwój sieci kolejowej. W tym zakresie konieczna jest modernizacja obecnej infrastruktury, która pozwoli na zwiększenie prędkości oraz przepustowości na liniach zintegrowanych z Portem, oraz inwestycje w budowę nowych linii kolejowych. Celem jest zapewnienie połączenia z największymi miastami w Polsce w czasie 2 – 2,5 h. Takie założenie wydaje się być możliwe jedynie w sytuacji budowy Kolei Duży Prędkości.

W debacie udział wezmą:

Mikołaj Wild – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej.

dr hab. Anna Konert – dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego, ekspert z zakresu prawa lotniczego.

Karol Trammer – publicysta, twórca i redaktor naczelny pisma „Z biegiem szyn”, ekspert z zakresu transportu kolejowego.

O możliwości realizacji powyższych założeń będziemy dyskutować wraz z naszymi gośćmi 8 listopada 2018 r. (czwartek) o godzinie 19:30 w warszawskiej siedzibie Klubu Jagiellońskiego (Andersa 35).

Dołącz do wydarzenia na Facebooku!