Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.

Ponad 40 000 zł z 1% dla Klubu Jagiellońskiego!

przeczytanie zajmie 3 min
Ponad 40 000 zł z 1% dla Klubu Jagiellońskiego! freepik.com

Otrzymaliśmy już wszystkie dane z urzędów skarbowych. W tym roku zebraliśmy dokładnie 41 356,60 zł w ramach zbiórki 1%. To drugi wynik w historii Klubu Jagiellońskiego. W zeszłym roku udało nam się zebrać ponad 39 tys. zł.

– To była szósta zbiórka 1% w historii organizacji. Status Organizacji Pożytku Publicznego posiadamy od 2013 roku. W tym roku w ramach kampanii 1% skupiliśmy się na przekazie deglomeracyjnym. Od grudnia walczyliśmy o ustanowienie siedziby nowej instytucji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w Nowym Sączu, a nie w Warszawie jak to się zazwyczaj  niestety działo w poprzednich latach – mówi dyrektor ds. komunikacji Klubu Jagiellońskiego Rafał Gawlikowski.


– Niestety nie udało nam się przekonać posłów do ustanowienia siedziby w Małopolsce. Jednak wiemy, że kropla drąży skałę. Udało nam się przekonać senatorów do wprowadzenia reguły deglomeracyjnej do ustawy o Rzeczniku Przedsiębiorców. Zobowiązuje ona ministra wyznaczającego siedzibę Biura Rzecznika do „kierowania się potrzebą dekoncentracji”. To bezprecedensowy sukces, który może być początkiem systemowego odwrotu od bezmyślnego warszawocentryzmu – przekonuje Gawlikowski.

– Dwa miesiące temu opublikowaliśmy obszerny raport Polska Średnich Miast autorstwa profesora Polskiej Akademii Nauk Przemysława Śleszyńskiego. Jest to nasz kolejny krok w kierunku włączania agendy deglomeracyjnej do debaty publicznej w Polsce – przypomina dyrektor ds. komunikacji.

– Ostatnia zbiórka 1% to również dowód na to, że docieramy właśnie do mieszkańców średnich miast. Zeznania podatkowe spłynęły aż z 130 urzędów, w zeszłym roku było to zaledwie 46. Należy również podkreślić, że zbieraliśmy już w ramach zbiórek 1% większe kwoty jak np. w roku 2015 (ponad 48 tys. zł – przyp. red.), ale wtedy jeden z podatników przekazał nam naprawdę znaczną sumę z 1% stanowiącą blisko 30% całej kwoty, którą zebraliśmy. W tym roku nie było takiej sytuacji. To dowód na to, że docieramy do większej liczby osób. Choć oczywiście zachęcamy również do wsparcia darczyńców dysponujących większymi kwotami – zachęca Gawlikowski.

– W działaniach promocyjnych naszej kampanii skupiliśmy się głównie na działaniach w sieci. Akcję promowały materiały graficzne w mediach społecznościowych, informacje wysyłane do naszych członków i sympatyków przez naszego klubowego Slacka. Dodatkowo wszyscy prenumeratorzy naszego pisma Pressje otrzymali już tradycyjne listy z prośbą o przekazanie swojego 1% – mówi Anna Byrska, pełnomocnik zarządu Klubu Jagiellońskiego.

– Jako Organizacja Pożytku Publicznego musimy być w pełni transparentni, szczegółowe informacje o naszych finansach można znaleźć w naszym merytorycznym sprawozdaniu za rok 2017 . Z ostatniej zbiórki 1% ponad połowę środków przeznaczyliśmy na działalność ekspercką. Analizy, raporty czy inne publikacje naszego Centrum Analiz. Udało nam się również sfinansować bardziej bieżące koszty, takie jak bilety dla prelegentów na naszych wydarzeniach, usługi informatyczce czy zakup niezbędnego sprzętu do naszych siedzib – mówi Aleksandra Bałyk, członek zarządu Klubu Jagiellońskiego odpowiedzialna za finanse.