Z prądem czy pod prąd? Premiera raportu na Forum Ekonomicznym w Krynicy
W skrócie
Elektromobilność dostrzegają już niemal wszystkie koncerny motoryzacyjne, aczkolwiek należy podkreślić, że wpływ na to ma nie tylko pozytywna emocja społeczna wytworzona wokół nowego trendu, ale również coraz silniejsza krytyka napędów dieslowych – zwracają uwagę eksperci Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego w raporcie „Z prądem czy pod prąd? Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce”, który został dzisiaj zaprezentowany na Forum Ekonomicznym w Krynicy.
– Poniższy raport ma pokazać przyczyny i dynamikę rozwoju elektromobilności na świecie oraz w Polsce w poszczególnych segmentach motoryzacji. Punktem wyjścia przy powstawaniu dokumentu było założenie, że konieczne jest rozszerzenie spojrzenia na elektromobilność, która w debacie publicznej często ogranicza się do indywidualnego transportu samochodowego. Dlatego dokument przedstawia także perspektywy rozwoju elektromobilności w komunikacji miejskiej, drogowym transporcie towarów oraz w gospodarce komunalnej. Raport wskazuje zarówno na czynniki sprzyjające rozwojowi elektromobilności, jak i bariery w poszczególnych segmentach, a także potencjalne szanse i zagrożenia dla polskiej gospodarki wynikające z wykorzystania opisywanej technologii w poszczególnych branżach – wyjaśniają autorzy.
– Mimo, że od powstania pierwszego samochodu elektrycznego minęło ponad 180 lat, dopiero ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój elektromobilności, głównie na skutek rozpoczęcia masowej produkcji samochodów wyposażonych w baterie litowo-jonowe. Postępująca technologia budowy akumulatorów, rosnące oczekiwania względem jakości powietrza, wola uniezależnienia się od importu ropy naftowej, a także zajęcie dogodnej pozycji w nowym łańcuchu wartości rosnącego sektora electromobility to główne przyczyny wzmożonego zainteresowania rozwojem pojazdów elektrycznych i odchodzenia od samochodów spalinowych, które zdominowały przemysł motoryzacyjny na początku XX w. W 2017 r. po raz pierwszy w historii sprzedaż samochodów elektrycznych przekroczyła 1 mln sztuk, a już w 2019 r. ma przekroczyć 2 mln – argumentują.
– Publikacja nie ogranicza się jedynie do diagnozy, ale przedstawia rekomendacje, będące propozycją korekty rządowej strategii rozwoju elektromobilności. W opracowaniu oceniono zarówno cele, jak i narzędzia, za pomocą których decydenci chcą je zrealizować. Proponując strategię okresu przejściowego między samochodami spalinowymi a elektrycznymi, autorzy starali się godzić cele środowiskowe, transportowe, gospodarcze oraz energetyczne. Mieli przy tym jednocześnie na uwadze realia sektora motoryzacyjnego w Polsce – czytamy w raporcie.