Witamy na stronie Klubu Jagiellońskiego. Jesteśmy republikańskim i niepartyjnym stowarzyszeniem, które próbuje oddziaływać na politykę w duchu troski o dobro wspólne. Piszemy pogłębione artykuły o polityce, gospodarce, historii i kulturze. Formułujemy obywatelskie postulaty zmian i wysyłamy petycje do władz. Publikujemy komentarze ekspertów i tematyczne raporty. Działamy w całej Polsce.

Zachęcamy do regularnych odwiedzin naszej strony. Informujemy, że korzystamy z cookies.
Maciej Dulak  26 stycznia 2016

Solaris. Sylwetka firmy

Maciej Dulak  26 stycznia 2016
przeczytanie zajmie 10 min
Solaris. Sylwetka firmy wikipedia.pl

Bolechowo to mała wieś w województwie wielkopolskim, gdzie znajduje się siedziba oraz fabryka autobusów Solaris Bus & Coach S.A., początkowo nosząca nazwę Neoplan Polska. Rodzinne przedsiębiorstwo jest niewątpliwie jedną z perełek polskiego przemysłu, tym bardziej, że autobusy, trolejbusy oraz tramwaje, które posiada w swojej ofercie są eksploatowane m.in. w Niemczech, Włoszech, Grecji czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Założycielami, właścicielami i twórcami marki Solaris są Solange i Krzysztof Olszewscy. Historia firmy rozpoczęła się w roku 1994, kiedy Krzysztof Olszewski założył Neoplan Polska Sp. z o.o., początkowo sprzedający na rynku polskim pojazdy niemieckiej marki Neoplan, w której w trakcie swojego pobytu w Niemczech pracował (od 1982 roku). W roku 1995 wraz z firmą MAN zwyciężył w przetargu na dostawę 72 autobusów dla Poznania, podejmując jednocześnie decyzje o utworzeniu własnej fabryki. Ostatecznie fabryka firmy Neoplan Polska została uruchomiona w marcu 1996 roku w Bolechowie-Osiedlu – wsi w pobliżu Poznania. W roku 1999 Krzysztof Olszewski założył własną markę Solaris, zajmującą się produkcją autobusów. W tym samym roku, wobec silnej konkurencji na rynku krajowym, a co za tym idzie spadku cen produktów, właściciel odsprzedał 30% udziałów firmie Neoplan. Jednak we wrześniu 2001 roku Krzysztof Olszewski odkupił od Neoplana jego udziały w swojej firmie i zmienił jej nazwę na Solaris Bus & Coach.

W roku 2005 przedsiębiorstwo zostało przekształcone ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną. Powodem tej decyzji była chęć pozyskania środków na dalszy rozwój poprzez debiut na Giełdzie Papierów wartościowych w Warszawie. Ostatecznie z pomysłu jednak zrezygnowano obawiając się wrogiego przejęcia, i zdecysowano się na bankową drogę zdobycia finansowania.

Obecnie w zakładach prace znajduje blisko 2800 osób (stan na rok 2014). Od początku swojej działalności firmę opuściło ponad 12 tys. pojazdów, które są eksploatowane w 29 krajach. W 2014 roku przychody firmy wyniosły prawie 1,6 mld zł.

View post on imgur.com

Rok 2014

W roku 2014 spółka sprzedała rekordową ilość 1380 autobusów oraz trolejbusów, z czego 80% spośród zrealizowanych w roku 2014 zamówień stanowią dostawy dla odbiorców zagranicznych (1100 sztuk). Z kolei na rynku polskim nabywców znalazło 280 jednostek, co po raz dwunasty zapewniło Solarisowi pozycję krajowego lidera w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich. Najważniejszym rynkiem dla przedsiębiorstwa w dalszym ciągu pozostają Niemcy, gdzie trafiło 197 pojazdów, na dalszych pozycjach uplasowały się Bułgaria (146 sztuk), Czechy (128 sztuk) i Włochy (102 sztuki). Firma pozyskała również zamówienia łącznie na 36 autobusów elektrycznych z Czech, Hiszpanii, Niemiec i Szwecji. Producent wygrał także pierwsze przetargi na dostawy elektrobusów na rynku polskim – w Ostrołęce, Jaworznie i Warszawie. W roku 2014 po raz pierwszy udało się również dostarczyć pojazdy do Turcji, dzięki wygranemu przetargowi na 100 sztuk przegubowych Urbino 18 firmie ESHOT z Izmiru.

W roku 2014 odbyła się długo wyczekiwana premiera nowego Solarisa Urbino. Jego znana obecnie wersja miała swój debiut w 2004 roku. Dokładnie po 10 latach, podczas targów IAA w Hanowerze, jesienią 2014, Solaris zaprezentował nową wersję autobusu miejskiego. W porównaniu ze swoim poprzednikiem pojazd wyróżnia się większa ilością miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi, zapewnia wyższy komfort podróżowania dla pasażerów oraz ma obniżoną masę, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.

View post on imgur.com

Zestawienie krajów do których były eksportowane pojazdy w roku 2014

Rok 2015

Rok 2015 również można zaliczyć do udanych dla przedsiębiorstwa z Bolechowa. Już w lutym podpisano kontakt opiewający na kwotę 100 mln zł na dostawę autobusów dla miejskiego przewoźnika w Ostrawie. Kolejnymi wygranymi przetargami były: marcowy na dostawę 41 tramwajów Tramino dla Leipziger Verkehrsbetriebe (LVB) GmbH oraz majowe na dostawę 80 autobusów dla Miejskich Zakładów Autobusowych z Warszawy. W tym samym miesiącu podpisano kontrakt z Łotwą (na 43 niskopodłogowe Urbino). W czerwcu w Dreźnie i Jaworznie w pierwsze kursy pasażerskie wyruszyły elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 electric, a już w lipcu po innowacyjne pojazdy zgłosił się Paryż.

W grudniu zostały również podpisane umowy na dostarczenie łącznie 110 sztuk autobusów (do maja roku 2016) dla Izraela. Z oferty polskiego producenta skorzystała firma DAN z Tel Awiwu, która jest jednym z największych Izraelskich przewoźników. Solaris ma dostarczyć 60 sztuk Solaris Urbino 12. Drugi kontrakt obejmuje dostawę 30 sztuk 12-metrowych Urbino dla firmy Egged. Trzecie zamówienie dotyczy 20 pojazdów dla firmy Afifi Group z Nazaretu. Solaris wyprodukuje dla niej 10 międzymiastowych InterUrbino oraz tyle samo miejskich Urbino. W tym samym miesiącu Pojazdy typu Urbino 12 zakupiła norweska firma Norgesbuss AS z Oslo. Solaris utworzył także punkt serwisowy w północnej części tego miasta.

 „Diesel umarł, niech żyje elektryczność!”

O tym, że firma Solaris jest jedną z naszych najszybciej rozwijających się firm, która stale podbija nowe rynki poprzez oferowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych zgodnych z panującymi w branży trendami świadczy fakt, iż nowe Urbino Electric otrzymał prestiżowy tytuł Autobusu roku 2016 w Hiszpanii (nagroda przyznawana jest przez branżowy magazyn „Viajeros”).

Dzięki produkcji autobusów o napędach alternatywnych (hybrydowy, elektryczny) strategia firmy wpisuje się w politykę prowadzoną przez państwa UE i nie tylko. Kwestie ekologiczne pozostają jednym z priorytetów władz europejskich i przez najbliższe kilka lat przewiduje się stałe ograniczanie emisji szkodliwych substancji, między innymi w transporcie. Stale poszerzana oferta (autobusy, tramwaje, trolejbusy) pozwoliła przedsiębiorstwu zdywersyfikować swoją produkcję oraz dała możliwość kompleksowego zaopatrywania miast we wszystkie środki komunikacji wykorzystywane w transporcie miejskim (poza metrem).

Najbliższe lata powinny więc pozwolić na dalszy rozwój oraz powiększenie się przedsiębiorstwa, z czego oczywiście każdy z nas, jako patriota, powinien być dumny.

Dodatek: charakterystyka oferty firmy

1. Autobusy

Pierwsza seria autobusów Solaris Urbino została zaprojektowana przez grupę polskich inżynierów pod przewodnictwem Krzysztofa Olszewskiego oraz we współpracy z przedsiębiorstwem designerskim IFS Designatelier z Berlina. Pierwszy Solaris Urbino został zaprezentowany w maju 1999 roku na poznańskich targach Motor Show. Autobusy tej serii są niskopodłogowe i służą do transportu pasażerów w obszarach miejskich, podmiejskich oraz międzymiastowych. Cechą charakterystyczną jest zastosowanie napędów alternatywnych takich jak: gazowy typu CNG, biogazowy, elektryczny oraz hybrydowy.

Pierwszymi modelami, które zjechały z linii produkcyjnej, były Solaris Urbino 12, Solaris Urbino 15, Solaris Urbino 18 oraz Solaris Urbino 9. Na przełomie roku 2001/2002 został wyprodukowany model II genracji, Solaris Urbino 10, natomiast w roku 2005 model III generacji.W  roku 2006 Solaris jako pierwszy europejski producent zaprezentował seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym – Solaris Urbino 18 Hybrid. Dzisiaj w ofercie przedsiębiorstwa Solaris znajduje się łącznie pięć różnego rodzaju autobusów z napędem hybrydowym w wersji dwunasto- i osiemnastometrowej.

We wrześniu 2011 roku zaprezentowano prototyp autobusu miejskiego z napędem elektrycznym Solaris Urbino Electric. W 2014 roku swą światową premierę podczas targów IAA w Hannoverze oraz polską premierę na Transexpo w Kielcach miał nowy Solaris Urbino, skonstruowany od podstaw, by lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów i przewoźników. Warto wspomnieć również onowych, 18,75-metrowych autobusach elektrycznych Solarisa. Nowością jest zastosowanie ogniw wodorowych do wytwarzania energii. Pojazdy są wyposażone w baterie o mocy 120 kWh, które stanowią podstawowe źródło napięcia, natomiast nowością jest sposób ładowania, do którego wykorzystano ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

W swojej ofercie producent posiada kilka wersji autobusów, które różnią się głównie napędem, długością oraz pojemnością. Największym kontraktem jaki został podpisany, była dostawa  320 sztuk autobusów, obejmująca 220 sztuk Solaris Alpino z silnikami spełniającymi normę Euro 4 oraz 100 sztuk Solaris Urbino 18 do Aten oraz wygrany w tym roku przetarg na dostawę 300 autobusów dla firmy Cotral, przedsiębiorstwa transportu publicznego z siedzibą w Rzymie. Oprócz wyżej wymienionych państw pojazdy eksploatowane są prawie w całej Europie oraz m.in. w Dubaju.

2. Trolejbusy

W swojej ofercie producent posiada również trolejbusy, które są wykorzystywane m.in. w Rzymie. Pierwszym prototypowym trolejbusem był Trollino wyprodukowany w 2001 roku, na bazie autobusu niskopodłogowego Solaris Urbino. Do tej pory wyróżnić można trzy warianty z rodziny Trollino, w wersji 12-, 15- oraz 18-metrowej. Warto odnotować, iż 15-metrowy trolejbus marki Solaris był pierwszym tego typu pojazdem na świecie.

Od jesieni 2008 roku czeska firma Škoda Electric a.s. z Pilzna wykonuje trolejbusy Škoda 28Tr Solaris na bazie trzeciej generacji nadwozia firmy Solaris o długości 15 metrów. W zakładach w Pilznie produkowane są również dwa inny typy trolejbusów, na bazie nadwozia firmy Solaris, Skoda 27Tr Solaris oraz Skoda 26Tr Solaris.

Firma Solaris Bus & Coach S.A. pracuje nad trolejbusami Solaris Trollino bez tradycyjnych odbieraków prądu. Byłyby one zasilane od dołu podczas postoju na przystankach. Energia byłaby gromadzona w superkondensatorach.

3. Tramwaje

Swoją przygodę w przypadku tramwajów przedsiębiorstwo rozpoczęło od podpisania w 2006 roku umowy z firmami Bombardier Transportation i niemieckim przedsiębiorstwem Vossloh Kiepe w sprawie montażu tramwajów w Polsce. W tym samym roku przedsiębiorstwa te w ramach utworzonego konsorcjum wygrały przetarg na dostawę 24 tramwajów Bombardier NGT6/2 dla Krakowa oraz 3 dla Gdańska. Podczas współpracy Bombardier zajął się dostarczeniem nadwozia i karoserii, Vossloh Kiepe dostarczeniem osprzętu elektrycznego, zaś polski producent zapewnił dostawę pozostałych podzespołów i montaż pojazdów we współpracy z MPK Kraków.

W roku 2009 podczas targów Trako w Gdańsku miała miejsce prezentacja prototypu własnego tramwaju o nazwie Solaris Tramino. Z powodu braku doświadczenia w budowie tramwajów w całym przedsięwzięciu firma Solaris współpracowała z Autosanem oraz MPK Łódź.

W 2012 roku zakończyła się dostawa pierwszych 45 Tramino wyprodukowanych dla MPK Poznań. Drugim przetargiem, który zakończył się dla Solarisa podpisaniem umowy, jest zamówienie na 5 trójczłonowych tramwajów o niskiej podłodze na całej długości, przystosowanych do torów o rozstawie metrowym, ogłoszony przez Jenaer Nahverkehr – przewoźnika komunalnego Jeny. W ramach kolejnych przetargów firma Solaris podpisała umowy na dostawę 15 sztuk Tramino do Brunszwiku w Niemczech (2014 r.), 15 sztuk dla nowo powstałej sieci tramwajowej w Olsztynie (2012 r.) oraz 41 tramwajów dla niemieckiego przewoźnika Leipziger Verkehrsbetriebe GmbH w Lipsku (2015 r.).

Produkcja tramwajów odbywa się w fabrykach Solarisa w Środzie Wielkopolskiej (pudła pojazdów i ramy wózków) oraz Poznaniu (montaż końcowy).

4. Solaris Urbino Electric

Jednym z kilku modeli produkowanych przez Solaris jest Urbino Electric. Są to ciche, bezemisyjne autobusy zbudowane w oparciu o konstrukcję niskowejściowego Solarisa Alpino 8,9 LE. W ofercie firmy oprócz modelu 12-metrowego, znajdują się również przegubowe autobusy elektryczne Urbino 18 i 18,75. Modele tej serii wyróżnia duża elastyczność co do typu zastosowanego napędu oraz możliwości ładowania baterii. Wszystko zależy bowiem od środowiska pracy autobusów oraz długości linii, które będą pokonywały w codziennej eksploatacji. Sercem pojazdu są asynchroniczne silniki trakcyjne oraz baterie litowo-jonowe. Baterie są źródłem energii nie tylko dla układu napędowego, ale zasilają również wszystkie pozostałe systemy, w tym klimatyzację i ogrzewanie, wspomaganie kierownicy czy sterowanie elektrycznymi drzwiami. Układy, które zwykle wykorzystywały kompresory napędzane za pomocą silnika spalinowego, zastąpiono elektrycznymi rozwiązaniami. Te innowacje, w połączeniu z nowatorskimi systemami ładowania, gwarantują zdolność operacyjną autobusu równą osiągom pojazdów z silnikiem spalinowym, przy jednoczesnym znacznie mniejszym koszcie eksploatacji. Dodatkowym atutem jest ogromny zysk dla środowiska naturalnego. Firma proponuje cztery możliwości ładowania baterii:

1) Złącze typu plug-in, w którym do zasilania potrzebne są zewnętrzne ładowarki.;

2) System indukcyjny, w którym pod podłoga autobusu montowane jest specjalne urządzenie, które pobiera bezdotykowo energię z ładowarek umieszczonych w infrastrukturze przystankowej;

3) Bezobsługowy system kontaktowego ładowania, w którym zamontowana na dachu instalacja automatycznie podłącza się do nośnika energii;

4) Ogniwa paliwowe zasilane wodorem – najnowsze rozwiązanie oferowane klientom, w którym ładowanie odbywa się podczas jazdy. Autobus jest tankowany wodorem tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu pojazd jest przygotowany do przejechania ponad trzystu kilometrów dziennie.

Ponadto autobus jest wyposażony w energooszczędne światła LED, zaś kierowca ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który, oprócz podstawowych parametrów, na ekranach LCD wyświetla informacje o stanie pracy układu elektrycznego i poziomie naładowania baterii. Za pomocą dotykowych ekranów może m.in. sterować parametrami ogrzewania czy też uruchomić radio. Ten intuicyjny i łatwy w obsłudze system pozwala kierowcy skoncentrować się wyłącznie na jeździe.

View post on imgur.com

5. Solaris Tramino

Tramwaj produkowany w wersji wieloprzegubowej lub GTx (w przeciwieństwie do tramwajów wieloprzegubowych posiadają wózki pod każdym członem, dzięki takiemu rozwiązaniu masa tramwaju rozkłada się równomiernie, jest on bardziej stabilny, a siły przekazywane przez przeguby są znacznie mniejsze). Do chwili obecnej dostarczone zostały m.in. do Olsztyna w wersji dwukierunkowej o długości 29,3 metra z sześcioma parami podwójnych drzwi po każdej stronie i mogące pomieścić ponad 230 pasażerów. W Brunsziwku natomiast eksploatowane są tramwaje o długości 35,7 metra (dla porównania Krakowiak ma długość prawie 43 metrów).

Podobnie jak w przypadku autobusów, przedsiębiorstwo charakteryzuje się dużą elastycznością, przez co tramwaje są dostosowane do oczekiwań poszczególnych odbiorców. Tak się stało w przypadku pojazdów dostarczonych do Poznania, gdzie wózki napędowe wyposażono w silniki wraz z przekładniami zamontowanymi po ich zewnętrznej stronie co gwarantuje dłuższą żywotność oraz pozwala poruszać się po torowiskach o gorszej jakości. Istnieje również możliwość zamontowania superkondensatorów, co pozwala obniżyć pobór energii z sieci oraz system BUS, który pozwala na nadzór i diagnozowanie funkcjonowania poszczególnych elementów pojazdu. Wnętrze pojazdu jest dodatkowo wyciszone za pomocą zamontowanych w podłodze warstw ochronnych tłumiących hałas. Konstruktorzy położyli szczególny nacisk na uzyskanie skutecznego nawiewu powietrza i klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny motorniczego. Odpowiadają za to automatycznie włączane wentylatory, grzejniki oraz uchylne okna.

View post on imgur.com